Poerim, een Bijbels feest?
Zondagavond 12 tot maandagavond 13 maart, is het Poerim. Wat is dat eigenlijk voor een feest. Poerim (en Chanoeka) zijn zogenoemde half-feesten.
In Leviticus 23 lezen we de feesten die door God zelf zijn in gesteld als eeuwigdurende feesten. Maar daar wordt Poerim niet genoemd. Wel lezen we in het boek Ester over de instelling van het Poerimfeest door Ester en Mordechai als een instelling voor Israël. We lezen dit in Ester 9 vers 9:18-32.
Poerim is weliswaar een Bijbels feest, maar door ménsen aan het volk van God gegeven. Het heeft daarom een ander geestelijk gewicht dan de bijbelse feesten in Leviticus 23. Het was dan ook geen goddelijke opdracht voor het Joodse volk ze te vieren, al was het wel aan te bevelen, want dit feest leerde hen de blik op Jeruzalem gericht te houden!
De geschiedenis van Hadassah/Ester: De geschiedenis van Ester kunnen we lezen in het bijbelboek Ester. Het gaat over de Jodenhater Haman, die van plan is om de Israëlieten uit te moorden en hoe een meisje gebruikt word door Adonai om dit plan te verijdelen. Het verhaal van de Joden in Perzië in de 5e eeuw voor onze jaartelling. Het woord Poerim komt van het Hebreeuwse woord poer = lot. Het lot werpen. Haman wierp het lot en de 13e van de maand Adar werd door dat lot aangewezen om het Joodse volk uit te roeien, maar Adonai keerde dit ‘noodlot’ om!
Op Poerim verkleed men zich en draagt maskers. Zoals Ester haar ware identiteit (Hadassah was haar Hebreeuwse naam) als Jodin moest verbergen aan het hof van Koning Ahasveros. Zo wil men nu ook onherkenbaar blijven. Men is vrolijk en tijdens de dienst in de sjoel (synagoge) wordt uit het boek Ester gelezen. Omdat men wil die verschrikkelijke naam ‘Haman’ niet meer wil horen, maakt iedereen zoveel mogelijk kabaal, met meegenomen ratels en ander lawaaimakers als dan de naam Haman klinkt.
Ook trakteert men elkaar op lekkernijen en speciaal op hamansoren. Dit is een gebaksoort, dat lijkt op het hoofddeksel, dat Haman zou hebben gedragen. Ook geeft men eten aan de minder bedeelden.
De 13e Adar vast men en daarop volgend viert men de 14e en 15e Adar uitbundig feest: Poerim! Met als thema: Er is geen put zo diep of de arm van Adonai reikt dieper!
Poerim is het feest waarop der redding van het Joodse volk wordt gevierd van de ondergang die door Haman de Amelekiet bedacht was. Het is het verhaal waarin we Gods hand in de geschiedenis zien ook, zelfs als de Naam van God in deze geschiedenis helemaal niet wordt genoemd. Hier zien we wél dat de hele geschiedenis ten dienste staat van de Eeuwige. Wat Hij bepaalt gebeurt. Niets gaat er buiten God om. Het is een verhaal waar in we God in de meest donkere tijden ontdekken.
Achter deze geschiedenis zit een geestelijke werkelijkheid. De basis daarvan vindt je in Exodus 17:16 “En hij zei: De hand op de troon van de Eeuwige! De Eeuwige heeft een strijd tegen Amalek, van geslacht tot geslacht. “De strijd van Amelek is een strijd tegen God. God belooft het volk Israël weer uit de ballingschap terug te brengen. Als er geen volk Israël meer zou zijn, zou Gods Naam ontheiligt blijven (zie Ezech. 36)
Amelek staat voor vijandschap tegen God en wil al wat Hem geheiligd is vernietigen. Amelek heeft als levensideaal het heilige te vernietigen. Amelek staat voor het vernietigen van Israël als volk maar niet alleen dat. Amelek staat voor de vernietiging van al het heilige in het leven van een mens. Dat kan zijn door twijfel of ongeloof. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke Amelek; zijn ‘Yetzer Hara’, zijn kwade nijging.
Met Poerim ontstaat, door het zien en erkennen van Gods hand in de geschiedenis, de motivatie om naar Gods instructies te leven vanuit liefde voor Hem.
Rein Visscher –
Yachad – Werkveld Nederland / PR