De relatie doodgebloed
Ik ben bezig met een preekserie uit het boek Hosea: de profeet van Gods liefde. Maar dat heeft hij geweten! Hij moest laten zien hoe ver Gods liefde gaat. Hij moest dat laten voelen, dat ook zelf ervaren. Daarom kreeg hij de pijnlijke opdracht van de HEER: trouw met een vrouw die intimiteit zoekt bij andere mannen. En Hosea moest die vrouw blijven liefhebben, ondanks dat ze keer op keer vreemdging en hem bedroog. Zo moet Hosea in eigen persoon de liefde van God uitbeelden: liefde die niet opgeeft. Al wordt Zijn liefde en zorg nog zo miskend. Het was niet voor niets dat Hosea naar het 10 stammenrijk werd gestuurd, waar niemand de gouden kalveren stuksloeg, een land inmiddels bezaaid met Baäls en gewijde palen (fallussymbolen). Ze waren blind voor Gods zorg en liefde. Hoe meer God in hen investeerde, hoe meer ze God de rug toekeerden. Het volk bijt zich vast in ontrouw. (11:7). Met gemak hebben ze de HEER losgelaten, maar afgoden weigeren ze los te laten. Als een pitbull bijten ze zich vast.
De relatie tussen God en zijn volk, zijn bruid, is dus door en door verziekt, is aan het dood bloeden. Menselijkerwijs gesproken is het voorbij, wordt de breuk definitief.
God kan het niet over zijn hart verkrijgen
Maar het unieke van de God van Abraham is dat Hij trouw blijft aan zijn eerste liefdeskeuze.
Indringend komt dat naar voren in Hosea 11. Het onverbeterlijke vreemdgaan van je eigen parnter, hoe kun je daar mee leven? Je zou zo’n echtgenote de bons geven.
Maar dan protesteert Gods eigen hart bij die gedachte. Want Efraïm is zijn kind, zijn zoon (vers 1).
Heel bijzonder, de HEER gaat Efraïm in de ogen kijken en dan breekt zijn hart. Of misschien is het omgekeerd, Zijn hart breekt en nu kijkt Hij opnieuw naar Efraïm. En dan klinken deze woorden recht uit Zijn hart:
Ach Efraïm, hoe zou Ik je ooit kunnen prijsgeven? Hoe zou Ik je kunnen uitleveren, Israël? Zou Ik je prijsgeven als Adma, je laten ondergaan als Seboïm? Mijn hart wordt verscheurd, door barmhartigheid word Ik bewogen.
De reden van Gods diepe barmhartigheid blijkt te liggen in Zijn heiligheid: ‘want Ik ben God en geen mens, heilig in jullie midden’ (11:9). Mensen hadden allang gezegd: bekijk het maar, het is over en uit.
Maar God is geen mens, Hij is heilig, Hij blijft als God trouw aan Zijn belofte.
Terugkeer naar Gods Vaderhart
En dus zal het ervan komen: terugkeer naar het beloofde land. Terugkeer naar het Vaderhart van God. Daar komen ze. Als schuwe duiven, bange vogeltjes.
Mogen we echt Thuis komen bij de HEER? Hoe bestaat het!
Juist de schuwe duiven en de bange vogeltjes trokken op Jezus aan?.
Verloren zondaars wisten de weg naar Hem te vinden.
En dat stopt niet. Het gaat ook vandaag door.
By the way: als God wél met Efraïm had afgerekend, was er dan voor jou toekomst geweest?
Jan-Henk Soepenberg, voorzitter Yachad
Volg het Dagboek van Aart Brons (predikant CGK) bij de Joodse feesten (20 sept. – 19 okt.)
Aart Brons is was van 2011 tot 2017 als consulent in Jeruzalem gestationeerd, in dienst van het Centrum voor Israelstudies. Sinds 2019 bestuurslid van het CIS. Vanuit ervaringen in Jeruzalem schreef hij gedurende de jaren 2012-2017 een Dagboek bij de Joodse feesten. Zijn dagelijkse bijdragen hebben betrekking op de periode 20 september t/m 19 oktober 2022.
Daaronder vallen de belangrijke Joodse feestdagen Rosj Hasjana (26-27 september, het Joodse Nieuwjaar), Jom Kipoer (5 oktober 2022) en week van Loofhuttenfeest (10-17 oktober 2022). Deze dagen zijn in de Bijbel verankerd, maar in de kerk uit het zicht verdwenen.
Niet alleen de drie hierboven genoemde datums zijn speciaal. Ook veel dagen daaromheen hebben een bijzondere lading. Daarom geeft Aart Brons elke dag informatie, ook al vóór Rosj Hasjana. Je zult zien dat er dan al heel wat gaande is.
Hartelijk welkom dus om vanaf 20 september a.s. dit Dagboek dagelijks te volgen. Lees elke dag het stukje dat speciaal voor die dag geschreven is. Het zal je kijk op de Joodse feesten verdiepen.
Als je naar www.centrumvoorisraelstudies.nl/dagboek gaat, krijg je in de periode van dit dagboek direct de pagina voor de dag. Je kunt via de balk die boven- en onderaan iedere pagina staat naar een andere dag springen. Door te klikken op de titel (‘Dagboek bij de Joodse najaarsfeesten 2021’) kom je weer bij deze inleiding.
Israëlzondag op 2 oktober 2022
De eerste zondag van de maand oktober is het Israelzondag. Dat valt dit jaar op 2 oktober 2022.
In veel kerken wordt dan in verkondiging en gebed stil gestaan bij de onlosmakelijke verbondenheid van de kerk met het Joodse volk. Uit dit volk kwam het heil tot de heidenvolken.
Er is een preekschets van ds Lieuwejan van Dalen (CGK Hoogeveen) beschikbaar, die aandacht geeft aan de vreugde van de wet, zoals die in Joodse kringen wordt beleefd, en die soms in christelijke kringen niet wordt begrepen. Misschien ten onrechte?
Yachad zal voorgangers in de GKV en NGK vragen om te bidden voor:
Dat nog veel Joden de Messias mogen vinden in Jezus Christus.
Gebed om kracht, vrijmoedigheid en geloof voor Joodse christenen die deel uitmaken van vaak kleine gemeenten, en die geregeld met te maken hebben met vijandige reacties uit hun omgeving.
dat Joodse en Arabische christenen in verzoening en vrede leren samenleven
dat het werk van evangelieverkondiging onder het Joodse volk (in en buiten Israël, Yachad heeft een samenwerkingsrelatie met Asaf Pelled die in Amsterdam werkzaam is) mag doorgaan, ook projecten die Yachad ondersteunt
Zoektocht naar een nieuwe Gastgemeente in plaats van de GKv Ommen-West
Yachad gaat deze maand GKV gemeenten benaderen om na te denken of zij de GKv Ommen-West willen opvolgen als Gastgemeente voor het werk van Yachad.
Al langere tijd geleden gaf de GKV Ommen-West aan dat ze de kerkelijke verantwoordelijkheid willen overdragen aan een andere gemeente. Tot nu toe viel het werk van Yachad onder de kerkelijke verantwoordelijkheid van Ommen-West. Ommen heeft dat werk meer dan 20 jaar op praktische wijze willen ondersteunen, en vindt het nu de tijd om het stokje over te dragen aan een andere gemeente.
Door de corona periode kwam een en ander stil te liggen.
We bidden dat we op korte termijn een nieuwe gemeente mogen vinden. Die hoeft niet zelf het werk van Yachad te doen, het gaat om een gedelegeerde verantwoordelijkheid. Wel ziet de gemeente toe op controle van de financiën en kunnen vragen bij de begroting en de Jaarplannen worden gesteld.
Ondersteuning van twee projecten in Israël
Yachad kon rond de zomervakantie 2x 2.000 euro overmaken naar projecten van de Bible Society in Jerusalem en naar HaGefen van ds David Zadok. Met de gift aan de Bible Sociaty ondersteunen we een meerjarenproject om de bijbel in modern Hebreeuws beschikbaar te stellen, en de ontwikkeling van een app met verklarende aantekeningen. Met de gift aan uitgeverij HaGefen ondersteunen we de uitgave van toerustingsmaterialen, zoals de uitgave van kinderbijbels en bijbelstudiematerialen.
Ondersteuning van het werk van Asaf Pelled in Nederland
Conform de aangegane verbintenis ondersteunt Yachad binnen Nederland het werk van Asaf Pelled. Als Joodse evangelist deelt hij het evangelie van Jezus Christus met Joodse mensen of Israëlische toeristen in Amsterdam en Antwerpen.
Asaf vertelt:
Dankzij uw vrijgevigheid, is “In the Cities”, onze reeks van outreaches naar Joodse gemeenschappen in grote steden over de hele wereld, begonnen. Naast vrijwilligers hebben ik en collega-zendeling Philip Amos onlangs een week in Antwerpen doorgebracht om de ultraorthodoxe gemeenschap van de stad te bereiken. We hadden een aantal prachtige gesprekken in de eerste paar dagen van de outreach. Maar naarmate de tijd verstreek, kregen we steeds meer tegenstand. Op de tweede dag van de outreach stopte een ultraorthodoxe man in een auto om te vragen wat we aan het doen waren. Hij vertelde ons dat onze aanwezigheid respectloos was en dat het Joodse volk daar nooit hun tradities zou verzaken. We vertelden hem dat we er niet waren om dat te zien gebeuren, alleen om Joodse mensen op hun Messias te wijzen. De man antwoordde: ‘Als je maar weet, dat je foto’s in onze gemeenschap worden verspreid, iedereen kent je gezichten. Hier ga je niets bereiken!’ Desondanks stopten mensen graag om met ons te praten. We gebruikten een blad met Jesaja 53 erop (waarbij de verwijzing naar het boek/vers werd weggelaten) als een manier om een gesprek te beginnen en we hadden een aantal ultraorthodoxe mannen die toegaven dat ze dachten dat deze passage klonk als een beschrijving van Jezus. Een zo’n voorbeeld was Shlomo, een ultraorthodoxe man uit Brooklyn, New York, die stopte om te praten terwijl we evangeliefolders bezorgden. We gaven hem een kopie van Jesaja 53 en vroegen of hij wist waar die passage vandaan kwam en over wie het ging. Shlomo las het rustig door en zei toen: ‘Ik heb geen idee! Heeft Salomo het over Job geschreven? Ik ben een eenvoudige man en ken de Schrift niet zo goed!’ Toen legden we uit hoe Jezus deze verbazingwekkende profetie vervulde door verzoening te doen voor de zonde door zijn dood en opstanding. Shlomo haalde zijn schouders op en zei tegen ons: ‘Ik weet het niet, misschien heb je gelijk!’ Shlomo vroeg onze mening over de snelle achteruitgang van de moraliteit in de wereld. We deelden zijn ontzetting, maar vertelden hem dat wanneer de Messias terugkeert, hij zijn heerschappij van gerechtigheid over de hele aarde zal inluiden. We hebben ook uitgelegd dat Jesaja 53 slechts een van de vele profetieën is over de verwerping, het lijden, de dood en de opstanding van de Messias en we hebben aangeboden contact te houden met Shlomo om het gesprek voort te zetten. Hij stemde toe en gaf ons graag zijn e-mailadres. Bidt u alstublieft voor de redding van Shlomo en alle andere Joodse mensen die we in Antwerpen hebben ontmoet, terwijl ik hen opvolg. ‘
Recent keerde ik terug naar Antwerpen voor een nieuwe dag van outreach in de hasidische buurt. Na een lange dag van outreach, liep ik terug naar de auto toen een ultraorthodoxe man uit zijn huis kwam. Omdat ik geen kans wilde missen, knoopte ik een gesprek aan. De man stelde zich voor als Yoav. Ik haalde de tekst van Jesaja 53 tevoorschijn en vroeg Yoav of hij wist waar de passage vandaan kwam. Yoav scande de tekst voordat hij antwoordde: ‘Ik weet niet zeker waar het vandaan komt, maar ik weet dat het niet uit onze Joodse geschriften komt!’ Ik vertelde hem dat deze passage wél uit de Joodse geschriften kwam. Ik legde toen uit dat de verzen zijn weggelaten uit de wekelijkse cyclus van synagogelezingen. Het verbaasde Yoav dit te horen en hij zei dat hij het zou bekijken, wat ik hem aanmoedigde om te doen. Yoav vroeg me toen wat ik in de buurt deed. Ik vertelde hem dat het leren kennen van Jezus een serieuze zaak is met eeuwige gevolgen en ik was in Antwerpen om deze boodschap te delen met Joodse mensen die daar wonen. Yoav leek hier geen last van te hebben, maar had haast, dus bedankte ik hem voor het gesprek voordat ik hem een evangeliefolder over Jesaja 53 aanbood. Ik was bemoedigd toen Yoav de folder accepteerde voordat hij op weg ging.Bid alstublieft dat Yoav de evangeliefolder zal lezen en dat ons gesprek zal worden voortgezet als ik de komende weken terugkeer naar de Joodse gemeenschap van Antwerpen. Nogmaals hartelijk dank voor al jullie gebeden en steun bij het bekendmaken van het Evangelie aan Joodse mensen in Amsterdam en door heel Nederland en andere landen en steden in Europa.
Ondersteuning van Kol baMidbar gemeente (Voice in the Wilderness)
Bij het laatste werkbezoek – gebracht door Ruud ter Beek en Jan-Henk Soepenberg – zijn enkele opties verkend voor het volgen van colleges theologie in Jeruzalem (Hebreeuws, Bijbelse archeologie, exegese enz.). Yachad heeft een budget beschikbaar gesteld voor theologische training van voorganger Josh Simon van de Voice in the Wilderness gemeente. Recent hoorden wij van Josh dat hij een theologische studie gaat volgen in Engeland in Londen aan de Reformed Bible School. Hij gaat er binnenkort al mee beginnen. Het bezoek werpt zijn vruchten af en we hopen dat deze studie ook zal bijdragen aan de geestelijke groei van de gemeente in Jeruzalem.
Een exchange van studenten die een bepaald vak in Jeruzalem volgen zou naar onze mening ook interessant kunnen zijn voor studenten theologie van de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.
LCJE Conferentie Denemarken 24-27 okt. 2022
Van 24-27 oktober 2022 zal in Haslev (Denemarken) de Lausanne Consultation on Jewish Evangelism (LCJE) gehouden. Deze conferentie staat geheel in het teken over mogelijkheden om het evangelie met Joodse mensen te delen. Uit heel Europa zullen evangelisten meedoen. Ook Yachad hoopt met 1 of 2 deelnemers naar de conferentie deel te nemen en we hopen ook Josh Simon mee te nemen.