Loofhuttenfeest – een vergeten feest?
Het volk Israël is deels teruggekeerd uit ballingschap.
Onder leiding van Nehemia is zijn de muren van de stad herbouwd.
Bij het lezen uit het wetboek kwam de regeling van het Loofhuttenfeest boven water. Dat feest wordt meteen in ere hersteld (zie Nehemia 8). De mensen halen takken van de bomen. Bouwen provisorische hutten op daken van huizen, in tuinen, op pleinen. Het wordt een Loofhuttenfeest zoals niet gevierd sinds de dagen van Jozua.
Doen wij nog iets met het Loofhuttenfeest? Pasen zien we als vervulling van Pèsach, Pinksteren als vervulling van Sjavoeot. Maar waar is het Loofhuttenfeest gebleven?
Het Loofhuttenfeest zet je stil bij je afhankelijkheid van God.
Elk jaar weer bivakkeren in die gammele hut.
In de loofhut moest een opening zitten naar de hemel.
Het volk Israël voelde Gods zorg onderweg uit Egypte, in de woestijn.
Maar zie je die die zorg ook vandaag?
Het Loofhuttenfeest maakt voelbaar en tastbaar: je bent ook vandaag van de Heer afhankelijk! Op het Loofhuttenfeest werden de vruchten van de oogst aan God aangeboden. ‘Here God, dit is maar een greep uit alle producten. We hebben alles aan U te danken’.
Dat besef lijkt vandaag uitgesleten. God wordt in het Westen veelal gezien als een product van ‘bijgeloof’ uit vroeger tijd. Toen we kwetsbaar waren, de dood ieder moment ons op de hielen zat.
Is wat dat betreft het Loofhuttenfeest niet onverminderd actueel?
Rijkdom en welvaart wordt door onderzoekers gezien als hoofdoorzaak van secularisatie in het Westen.
Zou het een teken aan de wand kunnen zijn dat we het Loofhuttenfeest onderweg zijn kwijtgeraakt? Abraham, Izaäk en Jacob woonden in tenten. Nergens hadden ze een gesetteld bestaan. Vreemdelingen bleven ze op aarde. Reizigers op weg naar de stad met eeuwige fundamenten.
Het Loofhuttenfeest herinnert je eraan: jouw wankele levenshut is niet je eindbestemming. God heeft iets béters met je voor. Pesach is vervuld op Goede Vrijdag, het Wekenfeest is vervuld op de Pinksterdag, maar het Loofhuttenfeest wacht nog altijd op vervulling.
Dat feest zal pure vreugde zijn, zegt Mozes in Deuteronomium 16.
Vergeet het Loofhuttenfeest niet! Uitgerekend op het Loofhuttenfeest zei Jezus: ‘Wie dorst heeft, kom bij mij! Drink bij mij water dat eeuwig leven geeft!’
Het loopt inderdaad uit op pure vreugde.
Jan-Henk Soepenberg
(voorzitter Yachad, predikant NGK Assen-Zuid)
Versterking van het bestuur van Yachad
Yachad is blij dat de komende tijd twee nieuwe mensen betrokken willen op ons werk. We kunnen nu profiteren van de bestuurlijke ervaring van de broeders Henk Boxum en Leendert de Jong. We zijn blij dat ze Yachad helpen in het proces dat we op korte termijn een stichting gaan worden. Daarbij komt hun expertise uitstekend van pas. Ze denken na op welke wijze ze in de toekomst hun bijdrage kunnen leveren. Beiden voelen ze zich gemotiveerd door liefde voor het Joodse volk en de bijzondere plek van dit volk in Gods heilsplan.
Israëlzondag op 1 oktober 2023
Op zondag 1 oktober is het Israëlzondag.
Voor deze zondag is – in samenwerking met het Centrum voor Israëlstudies (CIS) – een preekschets geschreven door ds Christiaan Baan. Hij woont momenteel met zijn gezin in Nes Ammim. Zijn preekschets gaat ook over het Loofhuttenfeest en heeft de titel ‘wonen bij God’. Het bevat mooie bijbelse lijnen en dwarsverbindingen over het Loofhuttenfeest. Hij stelt ook de vraag: is de kerk uit de volken niet te veel losgeraakt van de oorspronkelijke Joodse roots?
Hier de link naar zijn preekschets: Preekschets Wonen bij God Israëlzondag 2023 CBaan def.pdf.
Aanvullende materialen zijn te vinden op de website van het CIS: https://hetcis.nl/.
We vragen voorgangers in de NGK op 1 oktober a.s. voor het Joodse volk te bidden. Wat is dit gebed nodig! Gebed om recht en gerechtigheid in het land waar momenteel zoveel politieke onrust heerst. Gebed om vrede voor Jeruzalem. Gebed om herkenning van de Messias uit het Joodse volk geboren. Gebed voor groeiende maar vaak kwetsbare messiaanse gemeenten. Gebed om vrede tussen Joden en Palestijnen.
Cursus rondom de Sedermaaltijd
Veel christenen zijn geïnteresseerd in de sedermaaltijd. De huidige Haggada (liturgie) heeft zich gedurende de eeuwen ontwikkeld uit de eerste pesachviering in Exodus. Hoe heeft deze ontwikkeling plaatsgevonden? Wat betekenen alle elementen? En wat is de relatie met het Heilig Avondmaal? In de maanden oktober en november organiseert het Centrum voor Israëlstudies een online cursus van zeven sessies (dinsdag 16:00 uur) met rabbijn dr. Vernon Kurtz. Theologen en geïnteresseerde christenen (die van verdieping houden) zijn welkom om deel te nemen! Voor opgave en meer informatie: info@hetcis.nl.
Josh Simon studeert aan London Seminary CIO
Ter ondersteuning van zijn nieuwe werk als voorganger van de Messias belijdende gemeente Voice in the Wilderness in Jeruzalem, studeert Josh Simon een aantal semesters aan het in Londen gevestigde Seminary CIO (zie https://www.londonseminary.org)
Na 2 semesters voltooit hij die studie met een gericht plan ter ontwikkeling van de gemeente, dat hij samen met het team wil uitvoeren. Anders dan zijn vader, die vooral evangeliseerde (ook in moeilijke landen om Israël heen), is Josh erop gericht de Messiasbelijdende gemeenschap tot ontwikkeling te brengen. Yachad steunt deze ontwikkeling en sponsort ook de studie van Josh aan het genoemde Seminary.
Asaf acht jaar actief in Nederland en België.
Er zijn vanuit IMJP(international mission to jewish people) veel relaties opgebouwd met Joden in Nederland en België. Ook veel toeristen zijn aangesproken op het belang van het leren kennen van de Messias van Israël. “Het resultaat is niet in onze hand”, zo evalueert Asaf Pelled. Maar het is wel zo dat hij blij is dat er nu gewerkt wordt aan uitbreiding van het werk en de oprichting van een Nederlandse afdeling van IMJP. In het najaar worden concrete stappen verwacht en vanuit Yachad zijn we daar direct bij betrokken.
Yachad wordt weer een Stichting.
Yachad heeft de afgelopen jaren op verzoek van GKV Ommen-West intensief gezocht naar een andere gemeente, die de relaties met Messias belijdende gemeenten in Israël wilde ondersteunen. Dat is niet gelukt en daarom besloot Yachad, in goed overleg met Ommen-West, de (weer) stichtingsvorm aan te nemen. We werken eraan om die overgang soepel te laten verlopen en ook de rekeningnummers (die nu nog op naam van Ommen-West staan) over te nemen. Verder versterken we het bestuur en de Raad van Toerzicht en Advies, een actie die ook bleef liggen om plaats te geven aan een nieuwe gemeente.
Met Ommen-West wordt een brief aan de GS/LV van Deventer voorbereid.
De najaarsfeesten.
De Joodse gelovigen vieren in deze tijd van het jaar een aantal religieuze feesten. Ze komen samen in de sjoel om te vieren en te gedenken, en ze vieren ze thuis met de familie. Alle feesten starten op de avond voor de feestdag, als er 3 sterren te zien zijn. Dat is voor Joden het begin van een nieuwe dag.
Rosj Hasjana (Joods Nieuwjaar), 16 en 17 september 2023
Het begin van het Joodse jaar 5781. De Joodse jaartelling begint bij de schepping van hemel en aarde, volgens de traditie is de wereld nu 5781 jaren oud.
Dit is het feest van nieuwjaar, het begin van de Hoge Feesten. In de voorgaande maand bereiden de Joden zich voor op deze hoogheilige dagen, de dagen van inkeer. Men vraagt vergeving aan G’d en aan een ieder die men in het afgelopen jaar heeft bezeerd of gekwetst. Er worden kaarten verstuurd met de wens dat je mag worden opgeschreven voor een goed jaar. De hele voorgaande maand wordt er op de sjofar, de ramshoorn geblazen, want het is een bijzondere tijd.
Aansluitend, na 10 dagen is het Yom Kippoer, de dagen van bekering en vergeving. Volgens de overlevering is er in de hemel een boek geopend, waarin de daden van de mensen zijn geschreven. De goede en de slechte. En als de zon ondergaat op Yom Kippoer schrijft G’d wat het lot van de mensen zal zijn in het komende jaar. Deze dagen zijn ernstig en heilig. Er wordt veel gebeden en men is eenvoudig gekleed om te gedenken de ernst, de zuiverheid en heiligheid van de tijd. Het gebedenboek dat met Rosh Hasanna wordt gebruikt is al eeuwenoud en speciaal voor deze tijd.
Tijdens Rosh Hasanna wordt uit het eerste testament het verhaal van het offer van Isaac gelezen, hoe Abraham de opdracht kreeg om zijn zoon te offeren, maar door G’d werd weerhouden en toen een ram moest offeren. Andere zaken die speciaal met Rosh Hasanna anders zijn dan anders zijn de challetjes, de broodjes die nu rond zin ipv langwerpig en gevlochten. Symbool van de kringloop van het jaar. Ook worden stukjes appel in honing gedoopt, dat het maar een zoet jaar mag worden.
Kol Nidrei (Alle Geloften), 24 september 2023, 9 Tisjri.
Als voorbereiding op Yom Kippooer is het Kol Nidrei, dat is het gebed dat aan het begin van Yom Kippoer. Alle onbezonnen beloften die worden gedaan dit jaar zullen geen waarde hebben (tot de nieuwe Yom Kippoer).
Jom Kippoer (Grote Verzoendag), 25 september 2023, 10 Tisri.
Dit wordt beschouwd als de belangrijkste Joodse feestdag. In het Eerste Testament was dit de enige dag in het jaar dat de Hogepriester het Heilige der Heilige in de tempel mocht binnengaan om verzoening te doen voor de zonden van zichzelf en het volk. Op deze dag bracht de Hogepriester een bokje als offer dat de zonden van het volk wegdroeg. En een ander geitje werd de woestijn ingestuurd. Tegenwoordig wordt op deze dag wordt er niet gewerkt en niet gegeten en je mag je ook niet wassen of seksuele omgang hebben. Het is een ernstige dag, waarop je je zonden belijdt en vergeving vraagt voor al het verkeerde dat is gedaan. Maar het is ook een dag van belofte, de dag dat je de kans hebt om het komende jaar het beter te doen.
Soekot (Loofhuttenfeest), 30 september tm 6 oktober 2023, 15 Tisjri.
Dit feest vieren de Joden 7 dagen feest in een hutje om te gedenken dat zij 40 jaar onder leiding van Mozes door de woestijn hebben getrokken. Als het weer het toelaat, slapen ze ook in dat hutje. En dat hutje moet een dak hebben waardoor je de sterren kunt zien.
cmp |