Opzet van dit verslag:

Algemeen

A. Bestaande contacten:
A1. Kolba’Midbargemeente te Jeruzalem / ds Antony Simon
A2. Bat’Tsiongemeente te Jeruzalem / ds Jossi Ben Zvi
A3. Hagefen Publishing / Grace and Truthgemeente Tel Aviv / ds David Zadok
A4. The Bible Society Israël

B. Nieuwe contacten:
B1. Ds en mw Brons, CIS Jeruzalem
B2. Anoniem contact
B3. Reformed Pastors Meeting
B4. Dennis Poolman
Slotopmerkingen / algemene aanbevelingen

ALGEMEEN
Van 3 t/m 10 mei 2013 zijn de bestuursleden Jan Haveman, Anet Huisman en Rein Visscher namens Yachad in Israël geweest voor een werkbezoek.
Al een aantal jaren wordt zo’n werkbezoek gebracht, de laatste was in november 2011. De bedoeling is de contacten die er in Israël zijn te onderhouden, en om toezicht te kunnen houden op besteding van de gelden die bestemd zijn voor projecten van de Kol ba´Midbar gemeente te Jeruzalem.
Ook is een doel te onderzoeken of uitbreiding van de contacten en daarmee verbreding van het werk mogelijk is.

A. BESTAANDE CONTACTEN

A1. DE KOL BA´MIDBAR GEMEENTE TE JERUZALEM / DS ANTONY SIMON
Algemeen:
De contacten die er zijn met ds A. Simon en de Kol ba´Midbar (stem uit de woestijn) gemeente te Jeruzalem zijn voor Yachad het belangrijkste. We ondersteunen deze predikant moreel en enkele evangelisatieprojecten van zijn gemeente financieel.
Bedoeling van de bezoeken aan de gemeente en de gesprekken met ds Simon is het onderhouden van de contacten, ter bemoediging en ondersteuning van zijn werk. Tegelijk is nodig inzage te krijgen in het beleid en de financiële gang van zaken, om na te gaan of de gelden die vanuit de Classis Ommen voor bepaalde projecten worden verstrekt, goed besteed zijn.

Bezoeken en gesprekken:
Op sabbatavond 4 mei wonen we de dienst van de Kol ba’Midbargemeente bij. Als we aankomen hebben de leden net het avondmaal gevierd, en is er een gewone maaltijd. We mogen een hapje mee-eten. Om 19.15 begint dan de kerkdienst. De kerkzaal is goed bezet, met bezoekers en leden van allerlei leeftijden. Het zanggedeelte wordt geleid door een gemeentelid. Ds Simon preekt n.a.v. Sefanja 3:1-5 (lectio continua) in het Engels en wordt direct vertaald door een gemeentelid in het Russisch. Er wordt veel aandacht besteed aan de ‘ellende-kant’ (de eerste verzen), en weinig aan die van de verlossing (vers 5). De dienst wordt via de mobiele telefoon meebeluisterd door het oudste gemeentelid Ella, en door gevangenen in de gevangenis!
Op woensdag 8 mei hebben we een bezoek afgesproken bij ds en mw Simon op hun werkadres in Pisgat Ze’ev (een buitenwijk van Jeruzalem). Als we aankomen zijn ze er al; er verblijven ook enkele vrouwen in het huis. Er blijkt ingebroken te zijn (komt haast nooit voor), en ds Simon moet eerst enkele formaliteiten regelen. Dat geeft ons de gelegenheid even met mw Simon te spreken over haar ‘vrouwenwerk’. Ze
vangt vrouwen op die een tijdje rust nodig hebben, bijvoorbeeld zwangere vrouwen.
Ze kan maximaal 4 personen tussen de 1 en 6 maand huisvesten. De vrouwen weten dat het een ‘christelijk’ opvangadres is, maar actieve evangelisatie vindt niet plaats. Het wordt gesponsord door een gemeenschap uit Finland.
Op dit moment zijn ze aan het kijken of splitsing van werkplek niet beter is. Ds Simon heeft meer ruimte nodig voor opslag van zijn materialen, en wil ook groepen en gasten die hem tijdelijk komen helpen kunnen ontvangen en huisvesten. Terwijl het ook voor het vrouwenwerk beter is een eigen herkenbare plek te hebben. Ze zoeken een nieuwe locatie in de Talpiot-area (een andere buitenwijk van Jeruzalem). Een organisatie in de USA sponsort de huisvesting.
Voor de kerkdiensten blijven ze gewoon gebruik maken van het souterrain van de kerk, mede ook omdat deze plek al een christelijke bestemming/identiteit heeft.
Over het werk van het afgelopen jaar:
• Wekelijkse Jeruzalemtour: deze wordt gegeven door Lisa (een gemeentelid behorend bij de staf), op vrijdag en zaterdag. Met name voor Russisch sprekenden. Ze worden rondgeleid langs de belangrijkste plaatsen in de stad, waar dan iets verteld wordt over de bijbelse gebeurtenissen. De tour eindigt
in de Garden Tomb, waar dan ook het evangelie van sterven en opstanding van Christus wordt verteld. De deelnemers krijgen vervolgens een NT aangeboden en andere boeken over het evangelie. Yachad sponsort dit project met 2000,- per jaar, en dat wordt gebruikt voor advertenties om op de tour te attenderen.
• Passover Campagne: dit jaar is gebruik gemaakt van een folder met de tekst ‘ben jij een goed persoon?’ op de omslag, waarna verderop enkele van de Tien Geboden aan de orde komen. Bewust wordt aangesloten bijde tekst van het OT en verwijzingen naar Jesaja die over Jezus sprak. Ook dit jaar is ds Simon weer met enkele anderen bij de Passover van de Samaritanen op de Gerizim geweest. Yachad sponsort de campagne met 5000,- per jaar. Dit geld is gebruikt voor het maken van de folder, en voor advertenties om op de campagne te attenderen.
• Fabriceren van DVD’s: ds Simon neemt ons mee naar zijn (kleine en volgepakte) office en laat zien hoe hij de DVD’s produceert (legaal kopieert) en daarna belabeld. Vorig jaar heeft hij, gesponsord door door de Stichting Steun Messiasbelijdende Joden, een labelmachine ontvangen. Hier maakt hij goed gebruik van. Films met een christelijke boodschap worden gekopieerd en verspreid. Ook andere kerken en organisaties (zoals Hagefen en The Bible Society) maken gebruik van de productie van DVD’s door ds Simon. Yachad sponsort dit project met 3000,- per jaar. Dit wordt gebruikt voor de aanschaf van DVD’s, hoesjes en de inkt voor de belabeling.
• Gevangeniswerk: we hebben gezien dat de diensten van de Kolba’midbargemeente worden meegeluisterd vanuit de gevangenis. Er zijn contacten met zo’n 80 gevangenen. Yachad sponsort dit werk met 1500,- per jaar. Dit wordt gebruikt voor de aanschaf van mobieletelefoonbelkaarten,
zodat de gevangenen kunnen bellen en meeluisteren.
Mw Simon doet momenteel de boekhouding. Zij laat de financiele gegevens aan ons zien, wat er ordelijk uitziet. De accountant aan wie zij e.e.a. hebben uitbesteed staat op achterstand vanwege persoonlijke omstandigheden. Mw Simon zegt toe dat wij van elk jaar een accountsverslag toegezonden krijgen. Dat is weliswaar in het Hebreeuws opgesteld, maar zij zal dan voor een samenvatting in het Engels zorgen.
Vervolgens spreken we met ds en mw Simon over hun werkzaamheden in het algemeen, mede n.a.v. de opgestelde vraagpunten die we vanuit het bestuur hebben meegekregen.
Veel mensen in Israel zijn zo seculier dat ze niet eens meer in God geloven. Wat ook lastig is, is dat sommige Joden wel geloven dat Jezus de Messias is, maar niet dat Hij God is. Veel Joden weten niet eens meer wat er in de Bijbel (OT) staat. Joodse tradities zijn vooral cultureel.
Ds Simon gaat regelmatig de straat op om (met name jonge) mensen aan te spreken. Hij wil dat in de toekomst ook graag gaan doen samen met groepen die bij hem op bezoek komen. Zijn visie is daarbij dat God mensen op het oog heeft om te geloven (uitverkoren), en dat wij zijn aangewezen om ze over God te vertellen.
Verder heeft ds Simon contacten met studenten van de Hebreeuwse Universiteit. Het gaat dan vooral om gesprekken in de coffeeshop, dus niet op de Universiteit zelf.
Ook heeft ds Simon wekelijks een boekentafel in Tel Aviv. Hij denkt erover dat binnenkort op een tweede plek te gaan doen, aan de boulevard.
Ds Simon reist veel naar het buitenland. We bevragen hem daarop. Hij geeft aan daarvoor gevraagd/uitgenodigd te worden. Hij wil helpen kerken op te bouwen, ook omdat er vanuit de USA een sterke slechte invloed is (hij noemt de naam van Benni Hin). Er wordt volgens hem veel geevangeliseerd zonder dat de naam van Jezus wordt genoemd. Dat is voor ds Simon onbestaanbaar. Hij gebruikt zijn
vakantieweken om naar het buitenland te gaan. ,,Mijn vakantie is het om mensen het evangelie te brengen.”
We spreken ds Simon ook aan op de zorg nadat er contact is gelegd. Hij erkent dat dat een zwak punt is in zijn organisatie. Graag zou hij zien dat het anders was, maar hem ontbreekt daar op dit moment de mogelijkheid voor. Het oudste gemeentelid, Ella, doet wel wat nazorgwerk via telefoon en mail, maar het is te weinig. Graag zouden ze er iemand in de organisatie bij willen die het administratieve gedeelte
voor zijn/haar rekening zou nemen.
We nodigen ds en mw Simon uit om in januari 2014 weer voor een werkbezoek naar Nederland te komen. Wat hen betreft is de periode akkoord. Ds Simon verzoekt om een volle agenda. We geven echter wel aan dat de bedoeling van zijn komst naar Nederland is dat hij aan de achterban vertelt wat hij doet, en niet het evangeliseren onder Nederlanders.
Tenslotte delen we mee dat de Classis Ommen besloten heeft tot stopzetting van de financiering van het werk in Israël, en dat dit wellicht ook consequenties heeft voor de sponsoring van projecten van de Kolba’Midbargemeente.

A2. DE BAT’TSIONGEMEENTE TE JERUZALEM / DS JOSSI BEN ZVI

Algemeen:
De contacten met ds Ben Zvi en de Bat’Tsiongemeente te Jeruzalem bestaan al heel lang, maar zijn in de afgelopen jaren minder intensief geworden. Na een moeilijke periode zijn de contacten de laatste jaren genormaliseerd.
Doel van het bezoek is het onderhouden van het contact.

Bezoek en ontmoeting:
Na een korte slaap vanwege de nachtelijke aankomst in Israël, bezoeken we op sabbatmorgen 4 mei toch de dienst van de Bat’Tsiongemeente aan de Jaffastreet in Jeruzalem. In tegenstelling tot wat we dachten (11 uur) begint de dienst al om half 11. We komen dus te laat binnen, maar maken daarna nog een dienst van ruim 3 uur mee!
Ds Ben Zvi preekt over Leviticus 24:11,12. Ik zal in uw midden zijn, zegt de Here – je kan ook vertalen met ‘in u zijn’, dat is inperkend, zoals twee geliefden een bed delen. Vraagt ook overgave – hineni – hier ben ik Heer. Aan het eind van de dienst vieren we de gedachtenis aan Messias Jezus.
Er zijn twee Nederlandse gezinnen aanwezig alsmede twee deelnemers aan de CISreis. Dat vult de zaal nog een beetje, want eigen leden zijn er haast niet.
Na afloop van de dienst spreken we kort met ds en mw Ben Zvi en hun kinderen en enkele bezoekers.
De Bat’Tsiongemeente bestaat nog maar uit 10 leden, waarvan de helft leden van het gezin Ben Zvi zijn. Mooi in de dienst is de aansluiting bij de synagogedienst en de elementen van de Joodse liturgie die in de dienst zijn verweven. Mooi is ook de lijn die ds Ben Zvi weet aan te brengen tussen OT en NT.

A3. HAGEFEN PUBLISHING / GRACE AND TRUTHGEMEENTE TEL AVIV / DS DAVID ZADOK

Algemeen:
Sinds 2010 is er contact met Hagefen en ds Zadok. Met ons bezoek dit jaar willen we ons contact onderhouden en verstevigen, ook omdat we zeer geinteresseerd zijn in het werk dat Hagefen doet. We willen dan ook nagaan of verbreding van ons werk hier kan liggen.

Bezoek en gesprek:
Op zondag 5 mei we worden allerhartelijkst ontvangen in het kantoor van Hagefen Publicing in Rishon le Zyion (een voorstad van Tel Aviv) en spreken met ds Zadok. In januari is hij bevestigd als voorganger van de Grace and Truthgemeente te Tel Aviv als opvolger van Baruch Maoz. Hij laat ons foto’s zien van het nieuwe kerkgebouw van de gemeente nabij Asdod dat hopelijk eind van deze maand in gebruik genomen
zal worden. Het moet echt een ontmoetingscentrum worden, ook voor door de week. Het ziet er prachtig uit, en we feliciteren ds Zadok met zijn bevestiging. De Grace and Truthgemeente telt ongeveer 170 leden en kent daarnaast veel bezoekers van de diensten.
Ds Zadok is na zo’n 22 jaar ouderling te zijn geweest nu dus voorganger van de gemeente. Hij preekt momenteel uit Genesis, lectio continua. Belangrijk werk doen ze onder doven en ‘holocaustoverlevers’.
Ook is ds Zadok min of meer de motor achter de Reformed Pastors Fellowship (zie verderop in dit verslag).
Wat betreft het werk van Hagefen: ds Zadok laat zien dat het kinderbijbelproject inmiddels is voltooid. Het is een prachtige uitgave van 4 delen geworden waar ze heel blij mee zijn. Yachad heeft middels een bedrag van 1000,- een klein beetje geholpen met de uitgifte van dit belangrijke werk voor kinderen en ouders.
Ds Zadok is er niet aan toe gekomen het boek van dr Van Bruggen ‘Paul, pioneer of the Messiah’ dat de Yachad-delegatie hem vorige keer overhandigde met de suggestie het te vertalen in het Hebreeuws te lezen, waarvoor hij zich verontschuldigt. Hij zal proberen het binnenkort ter hand te nemen. Want hij geeft aan dat er veel behoefte is aan boeken in het Hebreeuws. Wel kost het veel tijd om
te vertalen, en zijn er helaas weinig vertalers.
Hagefen is bezig met de uitgifte van commentaren op de Bijbel (OT en NT), de bedoeling is dat dit project in 2019 is afgerond. De oplage is klein, er is geen grote achterban. Maar ze vertalen en geven uit met het oog op de toekomst – lange termijnvisie dus! Ook digitale uitgaven zijn interessant.
Er is weinig tot geen contact met orthodoxe Joden. Wel is er overleg en afstemming met the Bible Society van Victor Kalisher. Zo werken ze samen aan een parallelbijbel Hebreeuws (Masoretische tekst) en Ivriet (Modern Hebreeuws).
De drie doelen (zie verder het verslag van het werkbezoek 2011) van Hagefen zijn:
1. Materiaal om uit te delen voor het evangelisatiewerk, in het Hebreeuws en Russisch;
2. Discipelschap en educatie;
3. Kinderen en ouders.

A4. THE BIBLE SOCIETY ISRAEL

Algemeen:
Tijdens het vorige werkbezoek (2011) is voor het eerst contact gelegd met Victor Kalisher van The Bible Society Israël. We vinden het waardevol dit contact te onderhouden en te bezien of verbreding van ons werk hier kan liggen.

Bezoek en gesprek:
Het bleek niet mogelijk opnieuw met Victor Kalisher af te spreken, omdat hij juist deze week in het buitenland verblijft. Toch besluiten we op 6 mei een (spontaan) bezoek te brengen aan The Bible Society (gebouw direct naast dat van de Bat’Tsiongemeente aan de Jaffastreet).
We worden hartelijk ontvangen door adjunctdirecteur Liz Rabbah. Ze laat ons veel boeken zien die de afgelopen tijd zijn uitgegeven, o.a. een boek voor kinderen waarvoor zij zelf de (mooie!) illustraties verzorgde. De engelse versie is klaar, de Hebreeuwse rolt juist deze week van de pers.
Een project dat inmiddels ook klaar is en waar ze heel blij mee zijn is de Bijbel in het Hebreeuws en Arabisch naast elkaar.
Een project waar ze mee bezig zijn is Bijbelgedeelten uitgeven in hoorspel; dit is een langdurig en langzaam proces, maar wel heel waardevol.
Het project wat in het vorige werkbezoekverslag gemeld werd (Victor Kalisher zou graag realiseren ‘Yeshua in the weekly portion’ – Jezus in de wekelijkse Thoralezingen in de synagoge) is nog niet echt van de grond gekomen, mede door het ontbreken van sponsors.
Waar ze momenteel heel druk mee zijn is de Bijbel in het Hebreeuws op internet te zetten, voorzien van allerlei tools, links en crossreferenties. Een andere medewerker vertelt daar e.e.a. over. Er zijn fondsen die dit werk mogelijk maken, maar om het vervolgens in de lucht te houden en bij te werken is nieuw geld nodig. Ze richten zich op twee doelgroepen: Hebreeuws sprekenden die de Bijbel willen bestuderen, en vervolgens iedereen die geinteresseerd is in Bijbelwerk. De verwachting is dat het in de zomer de lucht in kan gaan, onder het adres www.haktuvim.co.il
Hij vertelt ook over zijn straatwerk (o.a. samen met ds Simon). Soms alleen, vaak met anderen samen, spreekt hij mensen op straat aan en praat met hen over de actualiteit. Ze proberen het gesprek dan te leiden naar Jezus Messias, het is dialoog gericht. Ze krijgen vaak hulp van groepen uit het buitenland, vooral voor werk in Jeruzalem, maar ook wel in andere steden.
Vooral seculieren Joden staan open voor een gesprek over het geloof. Het werk dat ze doen is volkomen legaal; het is toegestaan het evangelie te verkondigen, behalve direct aan kinderen onder de 18.
Afgesproken wordt dat we voortaan de digitale nieuwsbrief van The Bible Society toegestuurd krijgen.

B. NIEUWE CONTACTEN

B1. DS en MW BRONS, CIS JERUZALEM

Algemeen:
Sinds mei 2011 is ds Brons in Jeruzalem voor het Centrum voor Israelstudies. We willen hem graag ontmoeten en kennismaken en van hem horen waaruit zijn werkzaamheden bestaan.

Ontmoeting en gesprek:
Op 4 mei gaan we naar de wijk Talpiot (Jeruzalem) om ds en mw Brons te bezoeken. We worden heel vriendelijk ontvangen in hun woning op de vierde etage van een appartementencomplex op een heuvel met werkelijk fantastisch zicht op de oude stad en de Olijfberg.
Sinds mei 2011 wonen en werken Aart en Tineke hier, en het bevalt ze (nu) goed. Ds Brons is deze eerste jaren vooral bezig met het zich eigen maken van de Hebreeuwse taal.
Doel van de aanwezigheid van een Nederlandse predikant namens het CIS in Israël is het contact van de kerk met Israël. Ontmoeting is het kernwoord. God heeft niet losgelaten wat Hij begonnen is, en de kerk gaat dat steeds meer ontdekken. Wat heeft Israël ons te zeggen? Hoe moeten we daarmee omgaan? We willen oog hebben voor hoe de Here werkt, heeft gewerkt en zal werken. Wat is onze plek in het werk dat de Here doet met Israël.
Luisteren en leren: je luistert voor een deel naar hetzelfde Woord als de Joden. Tegelijk is de kloof heel groot: er is overgevoeligheid juist als het om de Messias gaat.
Het gaat erom dat er in Israël iemand zit die het contact vorm en gezicht geeft.
Ook is terugkoppeling naar de achterban in Nederland belangrijk (o.a. studiereizen en gesprekken).
Bewust kiest men voor de aanspraak ‘Israël’ (alhoewel dat een lastig begrip is omdat het land en volk en dus ook politiek is), vanwege de bijzondere connotatie met Jakob/Israel, de lijn van Gods hart, de geliefde om der vaderen wil. Israël is het volk dat je hier in dit land ontmoet, het land waar de Joden thuis en relatief veilig zijn en geen minority.
De realiteit nu is echter wel dat ze ‘nee’ zeggen tegen Jezus Messias. Toch is het een uitdaging om mensen die zo intensief met het OT bezig zijn te spreken en te ontmoeten. Daarnaast wil het CIS ook Messiasbelijdende Joden en gemeentes bemoedigen en bezien wat ze voor hen kunnen betekenen.
Tenslotte vraagt het CIS aandacht voor de andere kant van het verhaal: de Palestijnen.
De voorganger van ds Brons, ds Kees Jan Rodenburg, volgde deels de Rabbijnenopleiding van het Schlechterinstituut. Dat gaf hem op gegeven moment de gelegenheid om iets ter vertellen over zijn eigen lezing van de Schriften en het christelijke geloof. ‘De tempel is er niet meer’ – dat betekent iets voor de Joden, maar ook voor christenen! Dit is o.a. gespreksonderwerp geweest van een ontmoeting van Joodse en Nederlandse studenten. In de midden-orthoxie is een zekere openheid voor het beluisteren van andere opvattingen. Resultaat is in elk geval dat Joden anders gaan kijken naar en oordelen over christenen. Voordat je kunt zaaien moet je eerst stenen ruimen – er blijken nogal hardnekkige negatieve vooroordelen t.a.v. christenen te bestaan.
De lijn is dus: contact maken en daarbinnen spreken over het evangelie. Het gaat er niet om nieuwe kerken of gemeentes te stichten, die zijn er al genoeg.
‘Evangelieverkondiging’ is vergelijkbaar met ‘getuigen’, alleen dat moet hier zeker met wijs beleid. Maar het is zeker wel de bedoeling Joden bij de Christus te brengen.
Ds Brons kent zowel ds Simon als ds Ben Zvi, maar zet vraagtekens bij hun manier van werken en presentie. Ook kent hij de gemeentes van Victor Kalisher (in de Profetenstraat) en zijn broer Menno Kalisher (Jerusalem Assembly in Talpiot). Beide gemeentes zijn charismatisch, wervend, groeiend.
Toch bewaren ds en mw Brons bewust afstand t.o.v. de Joodse gemeentes; ze zijn lid van de Christ Church. Om zowel naar de Joodse, als ook naar de Mesiaans-Joodse kant de deur open te houden, vinden zij het beter zich bij een reeds lang bestaande kerk, die op zondag bijeenkomt, aan te sluiten.

B2. Anoniem contact

Algemeen:
Via David Zadok en Ruben, de zoon van Rein Visscher zijn we in contact gekomen met deze voorganger van een gemeente in Holon (nabij Tel Aviv). We willen met onze ontmoeting kennis met hem maken en bezien wat we over en weer voor elkaar kunnen betekenen. Vanwege privacy wenst deze voorganger in publiek toegankelijke stukken anoniem te blijven.

Bezoek en gesprek:
Op zondag 5 mei spreken we met hem af op zijn werkplek in Tel Aviv. Het is een hartelijke ontvangst en de voorganger laat ons het gebouw van zijn gemeente zien. Vervolgens spreken we met hem over zijn werk in Israël. Hij komt uit een arminiaans milieu, was werkzaam onder Joden in Iran, maar door de revolutie daar verdreven naar Israël, en hier in contact gekomen met ds Baruch Maoz. Zodoende is hij
‘reformed’ geworden en werkzaam geraakt in de Grace and Truthgemeente. In 1989 is gestart met een gemeente in Tel Aviv. In die tijd kwamen veel Russisch-sprekende Joden naar Israël; veel van de kerkleden zijn Russisch. Hun kinderen spreken Hebreeuws. Gemeente is reformed-baptist.
De gemeente staat zelfstandig t.o.v. Grace and Truth, maar heeft wel moeite om financieel op eigen benen te staan. Veel leden zijn arm. Ze krijgen enige support van Christenen Voor Israël (International).
De visie op evangelisatie is vooral door relationship. In Tel Aviv staan de mensen gemiddeld genomen meer open voor het evangelie dan in Jeruzalem.
Probleemgroepen zijn teenagers van wie de moeder wel en de vader niet gelooft. Daarbij vaak een alcoholprobleem. Toch maken ze wonderlijke dingen mee en bijzondere bekeringen. Er is specifiek werk onder verslaafden en prostituees, dit project heet ‘Tent of Abraham’ (dit is interkerkelijk). Projecten worden gesponsord vanuit de USA.
Elke dinsdagavond is er in dit kerkgebouw de cursus voor kerkplanters die de ‘Reformed Pastors Meeting’ gezamenlijk organiseert (zie verderop). Er zijn momenteel 5 studenten, waaronder twee zoons van de voorganger en een van Anthony Simon. Ze hopen in de toekomst vooral Hebreeuws-sprekende gemeenten te kunnen stichten.

B3 Reformed Pastors Meeting

Algemeen:
graag zouden we een ontmoeting van de reformed pastors in Israël meemaken, om te bemoedigen, maar ook aan te bieden tot hulp en bijstand op het punt van onderwijs.

Ontmoeting:
Het is heel bijzonder dat juist tijdens ons verblijf in Israël er een pastors meeting gepland staat. Op ons verzoek mogen we even aanschuiven en dat doen we op 7 mei in het kantoor van Hagefen in Rishon le Zyion.
De voorgangers zijn bezig met het formuleren van een eigentijdse gereformeerde belijdenis voor de kerk in Israël. Ze willen wel aansluiten bij bestaande belijdenissen zoals de Westminster Confessie en de Heidelbergse Catechismus, maar deze beide gaan toch te weinig in op specifiek eigen aspecten in Israël, zoals het Messianisme.
Aangeschoven in de vergadering maken we kennis met ds Samuel Lichtman van de gemeente Light of Life in de buurt van Petah Tikva, een vooral Russisch-sprekende gemeente. Hij is de enige die we niet eerder hebben ontmoet. Verder nemen deel aan de fellowship: David Zadok, Anthony Simon, de voorganger die anoniem wenst te blijven en Maarten Dekker.

Doel van de fellowship is o.a.:
• gesprek over evangelisatie en kerkplanting;
• formuleren van een eigen belijdenis;
• het aanbieden van een cursus t.b.v. nieuwe evangelisten en kerkplanters;
• samenwerking, afstemming, advies, hulp;
• gezamenlijk gebed.

We geven aan dat we zeer verheugd zijn over deze fellowship en de samenwerking/afstemming/hulp die de voorgangers beogen. Ook het formuleren van een eigen gereformeerde belijdenis in Joodse context is heel belangrijk en waardevol. We geven aan dat we graag op het gebied van toerusting en onderwijs
behulpzaam willen zijn, zoals bijvoorbeeld door het uitwisselen van docenten van onze Universiteit in Kampen, die volgens Maarten Dekker ‘famous’ is. Aan het eind van de vergadering bidden de deelnemers voor elkaar en voor ons.
Na afloop spreken we nog kort met Maarten Dekker. We hebben geprobeerd een afspraak met hem apart te maken, maar dat lukte niet. Maar het zou goed zijn dat volgende keer wel weer in te plannen.

B4. Ontmoeting met Dennis Poolman

Algemeen:
Dennis is lid van de GKV Rouveen, en eerder dit jaar is er een kennismaking geweest met hem en ds De Graaf in Emmen. We spraken toen af als we in Israël zijn ook bij hem op bezoek te gaan, ter bemoediging en om inzicht te krijgen in wat Dennis doet.
Al een aantal jaren is hij vrijwilliger bij de organisatie Succot Hallel in Jeruzalem, die voortdurend gebed beoogd voor Israël en het Joodse volk.

Ontmoeting en gesprek:
We ontmoeten Dennis op 7 mei. Hij vertelt wat hij zoal doet en heeft gedaan voor Succot Hallel. Momenteel zit hij niet meer in de staf; hij loopt er tegenaan dat de dingen in Israël toch anders gaan en georganiseerd worden dan in Nederland.
Er zijn momenteel vier gebedsruimtes in Jeruzalem, waarvan die van Succot Hallel er een is. Visie is charismatisch.
Dennis gaat in juni naar Cyprus om daar te helpen een gebedsruimte op te zetten. Hij hoopt in de zomer naar Hongkong te gaan voor hetzelfde. Hij leeft van giften en in afhankelijkheid van God. Zijn kleerkast is een koffer…
De info die hij deelt me t de gemeente in Rouveen wil hij ook wel delen met Yachad. We geven aan dat op prijs te stellen. Inmiddels heeft Dennis een uitgebreid netwerk van contacten opgebouwd. Hij attendeert ons op enkele gemeentes in Jeruzalem waar we wellicht in de toekomst eens kennis mee kunnen gaan maken:
• de gemeente Shemen Sasson (Vreugdeolie), ongeveer 80 leden, engelstalige diensten, komen samen
in de Hillelstreet, dienst op vrijdagmiddag 15u;
• de gemeente Ahavat Yeshua/Revive Israël, met voorganger Asher Intrater. Hebreeuwstalig en specifiek
op Joden gericht;
• de gemeente Melech Hamlachim/King of Kings; hebben op vrijdag om 15u een Hebreeuwstalige dienst en op zondag om 17u een Engelstalige dienst in het Chalbuilding/Agrippas. Zie www.kkcj.org

SLOTOPMERKINGEN / ALGEMENE AANBEVELINGEN

We zijn heel blij dat we dit werkbezoek aan Israël hebben mogen maken, het is, voor het eerst en opnieuw, inzichtgevend en verrijkend. Het werk waar je als Yachadbestuurder mee bezig bent gaat zo ook meer voor je leven en wordt concreter.
We zijn onder de indruk van het vele werk dat er, in verschillend verband, wordt gedaan om het Joodse volk te attenderen op en te vertellen van Jezus Messias. Wij bidden om zegen en vrucht op dat werk, en zijn er des te meer van overtuigt dat het belangrijk is dat het ook vanuit Nederland en vanuit de GKV gesupport wordt.
We danken de Here dat Hij ons een goede tijd heeft gegeven en ons heeft welbewaard.

Voor de toekomst hebben wij de volgende beschouwingen/aanbevelingen:
• de ‘rechte lijnen’ die je in Nederland kunt trekken (bijvoorbeeld als het om visie gaat op wat gereformeerd is), kun je niet altijd in Israël trekken. Hier komt het toch meer aan op flexibel zijn en minder rechtlijnig;
• we zouden meer naar projecten moeten gaan zoeken waar we als Yachad op kunnen inhaken. Een gemeente supporten blijkt toch lastig (financieel) controleerbaar. Het moeten dan projecten die een beetje tot de verbeelding spreken;
• op 3 sporen gaan werken:
1) Tony blijven supporten op bepaalde projecten;
2) het werk van Aart Brons gaan steunen via het CIS;
3) projecten van Hagefen en The Bible Society steunen;
• zou goed zijn om reizen naar Israël te organiseren, bij voorkeur samen met CIS, vooral ook vanwege de inhoudelijke component;

Emmen, 21 mei 2013
Jan Haveman
Anet Huisman
Rein Visscher