Kol Nidrei en Yom Kippur (Grote Verzoendag)
Kol Nidrei.
Dit heeft een heel ander karakter dan Rosh Hashanah. Op de avond van Yom Kippur, dit jaar vrijdag 29 september, worden de Thorarollen uit de Ark gehaald en begint men met het Kol Nidrei. Dit is een gezongen plechtige verklaring over de beloften die men tegenover zichzelf en tegenover God heeft gedaan. “Alle onthoudingen en verplichtingen, die wij tegenover onszelf onder ede op ons zullen nemen, verklaren wij nu reeds te berouwen. Zij worden nietig verklaard, ontbonden en geannuleerd”. Driemaal klinkt het Kol Nidrei, telkens iets harder. En de laatste keer voluit. Het is een voorbereiding op de Yom Kippur door het herdenken van ‘alle Geloften’. Klik hier https://www.youtube.com/watch?v=dvWxoYULWrw als u het Kol Nidrei te horen.
Op blz.88 uit : “Joodse riten en symbolen” (van rabbijn S.Ph.de Vries Mzn, A’dam, AP,7e druk) lezen we: “Kol-Nidrei-avond wordt besloten met gemeenschappelijke zang bij open Ark, van Jigdal: een kunstig lied, waarin de zogenaamde 13 geloofspunten zijn verwerkt en waarmee vele bidstonden worden besloten; alsmede van het mooie Adon Olam, Heer der wereld, hetwelk eindigt aldus: “In Zijn hand vertrouw ik mijn geest, mijn lichaam: God is met mij, ik vrees niet! Dan wordt de heilige Ark gesloten. De gebedsmantels worden afgelegd en het bedehuis loopt langzaam leeg. ”
Maar het licht zal blijven branden tot de volgende dag.
Yom Kippur / Grote Verzoendag.
De volgende dag is het Yom Kippur. Hier wordt de verzoening met de Schepper en de naaste gevierd. De hele dag wordt gevast (wie te jong, te oud of te zwak is om te vasten mag wel eten natuurlijk), gebeden en men is zoveel mogelijk in de synagoge: Na het Kol Nidrei volgen er nog vier diensten op Grote Verzoendag. Het ochtendgebed, het moesafgebed, het middaggebed en het slotgebed. Deze worden elk afgesloten met boetegebeden. Tijdens het middaggebed wordt het boek Jona in zijn geheel gelezen. Jona die zijn plicht niet kon ontlopen ook al wilde hij dat.
Het is gebruikelijk witte kleding (een teken van reinheid) te dragen zoals de hogepriester dat in de tempel ook deed. In de synagoge worden gebeden, gedichten en teksten gezegd die allemaal met verzoening te maken hebben, verzoening met jezelf, met de mensen om je heen, met God. Je geeft als het ware toe wat je verkeerd hebt gedaan. Wel is het zo dat vergeving samenhangt met het zelf vergeven van de medemens. Ook al is ieder individu zelf niet direct schuldig aan een overtreding, toch moet iedereen zich bewust zijn van misstappen die de mensheid begaat.
Aan het eind van deze dag klinkt nog uit alle monden het Sjema, het Hoor Israël. “Hoor Israël! Adonai is onze God. Adonai is één! Geloofd zij de Naam van de heerlijkheid van zijn Koningschap immer en voor eeuwig! De Eeuwige Hij is God. De Eeuwige Hij is God.” Klaar voor de eeuwigheid voor wie daarin zal gaan. En dan wordt er in de synagoge nog één keer op de ramshoorn geblazen, één lange stoot, en de groet “tot volgend jaar in Jeruzalem”. Daarmee komt een eind aan deze dag van Verzoening. Thuis of bij vrienden wordt uitgebreid gegeten. Men is opgelucht, het nieuwe jaar kan met een schone lei worden begonnen.
Rein Visscher – Yachad