Nieuwsbrief zomer 2020

Van de voorzitter.

Israël- organisaties werken samen voor noodhulp.

Op initiatief van de Stichting Steun Messiasbelijdende Joden is het “Noodhulp Israël fonds” opgericht. Het werk van verschillende organisaties van Messiasbelijdende joden kwam in problemen door de strenge corona lockdown in het land. Op de website van de stichting (www.noodhulpisrael.nl) zijn de projecten die noodhulp hebben aangevraagd vermeld. Via een zorgvuldige screening worden aanvragen opgenomen in de projectenlijst. Per project of door een algemene gift kan het werk van deze organisaties doorgang vinden. Tot en met 20 juni was meer dan € 57.000 toegezegd of betaald, terwijl meer dan € 190.000 werd aangevraagd. Yachad ondersteunt dit initiatief van harte. Het is belangrijk dat door Messiasbelijdende Joden in Israël de liefde van God wordt doorgegeven, juist in crisistijd.

De lockdown wordt geleidelijk afgebouwd, maar onze contacten melden ook alweer opschaling, omdat besmettingen recent toenemen. Wanneer het reizen naar Israël weer mogelijk is, blijft nog onduidelijk.

Deze samenwerking leidt naar verwachting ook tot meer contact tussen de diverse Israël- organisaties, zodat betere afstemming kan plaatsvinden.

Yachad steunt het werk onder vluchtelingen in Arad

 Het Yachad bestuur besloot € 1000 noodhulp te geven voor het werk van Yoyakim Figueras onder vluchtelingen in Arad. Door de lockdown kunnen de (veelal illegale) vluchtelingen niet werken in de stad en zijn ze voor huur en levensonderhoud in deze periode totaal afhankelijk van giften.  Per maand is zeker € 2300 nodig om ze te helpen. Tijdens ons werkbezoek in 2019 is ervaren hoe Yoyakim de kinderen van deze vluchtelingen samen met kinderen van bedoeïenen bekend maakt met de Bijbel en zo een duidelijk getuigenis is voor ook de (harde, soms onbarmhartige) Joodse omgeving.

Preekvoorzieners opgelet!

Hoe belangrijk het is om Gods trouw in het verbond uit te dragen als hoofdlijn van het Evangelie, is voor Yachad een voortdurende motivatie. Als christenen bouwen we voort op wat God met Israël begonnen is en we verwachten alles van Hem. Als onderdeel van een pakket dat Yachad aan de kerken aanbiedt, is er nu de mogelijkheid om via Yachad een predikant die goed in dit thema is ingevoerd te vragen voor een preekbeurt. Yachad zal het uiterste doen om in uw aanvraag te voorzien. Neem contact op met ons bestuurslid Inge Rozema:  06-

Kerkenpakket Yachad in de maak voor uw gemeenteproject 2020/21.

Er is veel te leren van de Joodse inzichten zoals die in het Oude Testament zijn overgedragen. De rijkdom daarvan kan ook het gemeenteleven in onze tijd inspireren en opbouwen. Een jaarthema over “Israël en Kerk” kan veel verdieping van het geloofsleven opleveren. Zowel vanuit TU Kampen als de deputaten Kerk en Israël van de Christelijk Gereformeerde kerken werd in de afgelopen tijd het materiaal van Yachad (en Stevaj) aangevuld. Samen met de diensten die Yachad geeft voor (jongeren-) reizen, bezoeken (aan Amsterdam, synagogen e.d.), Seder-maaltijden, catechesemateriaal, films e.d. wordt dit verwerkt in een vernieuwd “kerkenpakket”, waarmee gemeenten hun voordeel kunnen doen.

Projectensteun: voor uw collecterooster!

Het werk van Messiasbelijdende Joden om het Evangelie over te dragen aan volksgenoten verdient onze hartelijke steun. Daarom ondersteunt ook diverse projecten in Israël en Nederland. Door dit op te nemen in uw collecterooster levert ieder een bijdrage aan het werk en kan het werk ook in gebed opgedragen worden.  Met name de projecten met CWI in Nederland, het boekrol project met de Israël Bible Society, de jongerenreis van Ommen en onze samenwerking met Voice in the Wilderness kunnen als concrete doelen dienen. Voor actuele en nadere info kunt u altijd contact met ons opnemen.

Persbericht, 1 mei 2020

Stichtingen starten noodhulpactie Israël

Een aantal Nederlandse Israëlorganisaties gaan gezamenlijk noodhulp verlenen aan diverse projecten in Israël.

Aanleiding voor de noodhulp zijn de zorgelijke signalen die de organisaties ontvangen van partners in Israël als gevolg van de coronacrisis. Recent bijvoorbeeld maakte de Messiaanse bassischool Makor HaTikvah in Jeruzalem bekend dat de inkomstenstroom zwaar onder druk staat. Als niet wordt ingegrepen, komt het voortbestaan van de school in gevaar. Hetzelfde geldt voor tal van andere grotere en kleinere (humanitaire) projecten van lokale Messiaanse en Arabisch-christelijke gemeenten. Ook de diaconieën van veel gemeenten verkeren in zwaar weer.

Messiaanse Joden en Arabische christenen worden dubbel geraakt door de gevolgen van de coronacrisis. Zij hebben niet alleen te maken met verminderde (collecte)inkomsten vanwege de slechte lokale omstandigheden (inmiddels is 25 procent van de Israëli werkeloos). Ook de donaties uit het buitenland nemen sterk af. Deze buitenlandse donaties vormen een belangrijke inkomstenbron van de kleine Arabisch-christelijke en Messiaans-Joodse gemeenschap in Israël.

Efficiënt

Het initiatief om als Nederlandse organisaties gezamenlijk te opereren, is genomen door Stichting Steun Messiasbelijdende Joden, Steunfonds Israël/Isaäc Da Costa en het Centrum voor Israëlstudies. Andere participanten zijn: het deputaatschap voor Israël van de Gereformeerde Gemeenten, de commissie Israël van de Hersteld Hervormde Kerk, het Comité Gemeentehulp Israël en Yachad. Mogelijk sluiten andere organisatie zich nog aan.

Woordvoerder Herbert Bulten: ’We willen als christelijke organisaties in Nederland juist nu klaarstaan voor onze Joodse en Arabische vrienden. Omdat we als Israëlorganisaties deels dezelfde projecten steunen, hebben we besloten om de handen ineen te slaan. Daardoor vergroten we de solidariteit, kunnen we de noodhulp efficiënter inzetten en houden we met elkaar het overzicht.’

 Actiewebsite

De organisaties hebben een speciale website gelanceerd: www.noodhulpisrael.nl. Op de site is zichtbaar gemaakt welke specifieke projecten extra steun nodig hebben en om welk bedrag het gaat. Belangstellenden kunnen via een link op de website een donatie overmaken. Het is ook mogelijk om direct een gift over te maken op het gezamenlijke rekeningnummer NL56 RABO 0353 8986 00 o.v.v. Noodhulp Israël.

De initiatiefnemers van de noodhulpactie beoordelen de ontvangen noodhulpaanvragen en zien toe op de juiste besteding van de gelden.

>>noodhulpisrael.nl

Voor meer informatie over de noodhulpactie kunt u terecht bij:

Herbert Bulten, directeur Stichting Steun Messiasbelijdende Joden en een van de initiatiefnemers van Noodhulp Israël.

Tel: 0341-844 696 / 06-21295458
Email: hbulten@messiasbelijdendejoden.nl

Desgewenst kunnen wij u ook aan contactgegevens helpen van Israëlische partnerorganisaties.

Bovenstaande contactgegevens zijn niet bestemd voor publicatie. Bijgevoegd fotomateriaal is vrij te gebruiken, mits met de volgende bronvermelding: Foto: stichting SSMJ

Meer informatie over de participerende stichtingen, zie:

Steunfonds Israël/Isaäc Da Costa: www.steunfondsisrael.nl

Centrum voor Israëlstudies: www.hetcis.nl

Stichting Steun Messiasbelijdende Joden: www.messiasbelijdendejoden.nl

Deputaatschap voor Israël van de Gereformeerde Gemeenten: www.dep-israel.nl

Commissie Israël van de Hersteld Hervormde Kerk: www.commissie-israel.nl

Comité Gemeentehulp Israël: www.cgi-holland.nl

Yachad: www.yachad.nl

 

Boekrol Bible Society Jeruzalem

Hoor, een stem zegt: “Roep!”

En een stem antwoordt: “Wat zou ik roepen?”

De mens is als gras, hij bloeit als een veldbloem.

Het gras verdort en de bloem verwelkt

Wanneer de adem van de Heer erover blaast.

Ja, als gras is dit volk

Het gras verdort en de bloem verwelkt,

Maar het woord van onze God houdt altijd stand.

Jesaja 40:6-8

Een project dat via het werkbezoek op ons pad kwam, is het verzoek om een geschikt (vitrine)kast te verkrijgen voor een zeer waardevolle boekrol. Deze lag verborgen in een grafkist die de Tweede Wereldoorlog in het Duitse Fürth heeft overleefd. Dit in tegenstelling tot de 2000 Joodse bewoners van dit stad. Het is vanwege de kristallnacht begraven. De moordenaars in het derde rijk joegen niet alleen miljoenen joden de dood in maar vernietigden ook hun synagogen. Daarom werden de meest heilige Thorarollen zoveel mogelijk verstopt. Dit is er dus één van.

De 300 jaar oude boekrol krijgt een ereplaats in het pand van de Bible Society Israel nabij het centrum van Jeruzalem. Yachad heeft 9000 euro ter beschikking gesteld voor een passende (vitrine)kast waarmee deze boekrol permanent tentoongesteld kan worden. Deze expositie zal de aandacht trekken van orthodoxe Joden, die in deze boekhandel en uitgeverij meer kunnen horen over Jezus Christus, het Levende Woord.

Wilt u bijdragen aan dit bijzondere project? Ook in het kader van 75 jaar bevrijding is het mooi iets te kunnen betekenen. Namens Victor Kalisher (directeur) alvast hartelijk dank!

Asaf Pelled

Twee weken geleden is Asaf Pelled, onze joodse evangelist in Nederland (Europa) naar Antwerpen geweest om de joodse bevolking daar te bereiken. Dit is zijn verhaal:

Moishe verrassen!

Tijdens een recente outreach in de joodse buurt van Antwerpen had ik een interessante ontmoeting met Moishe, een chassidische jongeman, die zijn zoon van school ophaalde.

Mag ik u deze flyer aanbieden? Vroeg ik Moishe in het Engels, toen hij dichterbij kwam. Ik hield een tractaat waar op de voorkant het woord Messias in grote letters stond.

Hij weigerde beleefd. We hebben onze Torah al; rechtvaardigde hij zijn weigering.

Het is belangrijk om een gentelman te zijn in evangelisatie en ‘nee’ serieus te nemen.

Tegelijkertijd is een nee niet altijd het laatste antwoord in evangelisatie, dus we moeten trouw en volhardend zijn.

Terwijl hij wegliep, riep ik naar Moishe in het Hebreeuws: ‘Neemt God genoegen met wat jij genoeg vindt?’

Daarop draaide Moishe zich tot mijn verbazing om en liep terug naar mij.

Ik heb al vele gesprekken met ultraorthodoxe mensen gevoerd, daarom verwachtte ik een zeer verhit gesprek, maar Moishe was een heel zachtaardige man en het gesprek was heerlijk.

Ok, waar gaat het over? Informeerde hij.

Jesjoea is de Messias en hij is onze enige hoop, antwoordde ik snel.

Maar dat is tegen Torah! Riep Moishe uit

Op welke manier? vroeg ik.

Er is maar één God.

Daar ben ik het mee eens.

Ja, hield Moishe aan, maar riboei rasjoe’jot (meerdere krachten, d.w.z. dualisme) is verboden.

Dat is waar, maar we geloven dat er maar één God is, en ik reciteerde de Sjema (Hoor oh Israël… Deut. 6:4).

Precies! Riep hij uit: God is één en één alleen, en die man (rabbijnse manier om naar Jezus te verwijzen) werd later aanbeden als God.

Nee, corrigeerde ik hem, Jesjoea werd binnen de tijd geboren – het Woord werd met vlees bekleed, maar is eeuwig. Dus de Zoon, Jesjoea, bestond voor altijd, in harmonie met de Vader.

Hoe is dat Echad (verwijzend naar de verklaring van Gods eenheid in de Sjema)?! Drong Moishe aan.

Echad is simpelweg geen verklaring dat God een ondeelbare eenheid is. Net zoals bij de schepping avond en morgen een dag vormden, Adam en Eva één vlees werden en de twaalf stammen één natie waren, zo is ook de Sjema niet in tegenspraak met Gods drie-enige natuur.

Verrassend genoeg accepteerde hij mijn uitleg.

Verrassend ook, dat Moishe geen last had van het feit dat zijn zoon tijdens het hele gesprek aanwezig was, en zelfs niet van het feit dat andere leden van de gemeenschap langzamer liepen om mee te luisteren met ons gesprek.

Moishe maakte echter een gedachtesprong: je hebt nog steeds geen bewijs van wat je beweert over die man!

Ik vertelde dat vervulde profetieën een belangrijk bewijs zijn van de waarheid van het Goede Nieuws van de Messias en wees erop dat een ander belangrijk bewijs is van de talloze veranderde levens, veranderd door het evangelie.

Moishe heeft me veel tijd gegeven en had nu veel om te overdenken, dus sloot ik het gesprek af en bedankte hem voor de tijd die hij met me had doorgebracht.

Toen we afscheid namen, vertelde ik dat de echte vraag niet de vraag is die we elkaar stellen, maar de vraag die we stellen als we alleen zijn en ’s avonds in de spiegel kijken. Is het genoeg voor God?

En daarmee gingen we uit elkaar.

Bid alstublieft voor Moishe. Omdat chassidische mensen zelden hun contactgegevens geven, vermeed ik die vraag, omdat ik nu wist waar ik hem weer kon ontmoeten. Bid ook of een hernieuwde ontmoeting, want ik ben van plan om regelmatiger naar Antwerpen terug te keren en zal naar hetzelfde gebied gaan om hem opnieuw tegen het lijf te lopen.

Wilt u Asaf steunen? Dat kan!

https://www.werkersindewijngaard.nl/projecten/christian-witness-to-israel/

U kunt ook direct zijn nieuwsbrief ontvangen:

https://cwi.us2.list-manage.com/subscribe?u=aaf4f1b06a88394101c15d94e&id=5372b4426c

En wilt u hem over zijn werk horen dan zijn er via facebook filmpjes te zien:

https://www.facebook.com/watch/CWI1842/

 

Joodse feestdagen 2020

Donderdag, 29 juli Tisha B’Av Deze dag herdenken de Joden de verwoesting van de (2e) tempel in Jeruzalem in het jaar 70 na Christus door de Romeinen. Maar ook andere rampspoeden die het Joodse volk in de geschiedenis zijn overkomen, bv de terugkeer van de verspieders die Mozes had uitgezonden. Zij geloofden niet dat God het beloofde land zou geven en het volk met hen. Ook de verwoesting van de eerste tempel door Nebukadnessar vond op deze datum plaats. Maar ook de deportaties vanuit het getto van Warschau door de Nazi’s vonden toen plaats.

Woensdag 18, 19 en 20 september Rosh Hashana  Joods nieuwjaar. De Joden wensen elkaar een zoet nieuwjaar met zoete gerechten en goede wensen.

Maandag 21 september Gedaliah Fast Het vasten van Gedalia, is een kleine Joodse vastendag van zonsopgang tot zonsondergang om de moord op Gedalia, de rechtvaardige gouverneur van Juda, te betreuren. Zijn dood maakte een einde aan de Joodse autonomie na de vernietiging van de Eerste Tempel.

Zondag 27 en maandag 28  september Yom Kippur Grote Verzoendag. Een van de belangrijkste Joodse feesten, ernstig maar niet verdrietig. Verzoening met God en de medemens. Komend jaar zijn er weer nieuwe mogelijkheden om het goed te doen. Een vastendag, ’s avonds wordt het Kol Neidre gebed gebeden.

Zondag 4 oktober  +voorber avond. Sukkot (7 dagen) Loofhuttenfeest. 7 dagen staat de loofhut opgesteld om de tocht door de woestijn te herdenken en te vieren. Men verwacht de Messias en leeft, als het kan in een hut. Ook is het een oogstfeest en worden andere volken uitgenodigd om de Heer te loven.

Zaterdag, 3. oktober Shemini Atzeret / Simchat Torah feest van de wet.

Vrijdag 11 december Hanukkah 8 dagen Chanoeka. Feest van de herinwijding van de tempel, ook wel het lichtjesfeest.

Vrijdag, 25 december Asarah B’Tevet (Tenth of Tevet) de rouwdag over de verovering van de tempel door Nebukadnessar.

Rondleiding in de sjoel in Groningen dd 15 juni 2020.

Op deze datum hadden predikanten uit de classis Assen een afspraak voor een rondleiding in de sjoel in de Folkingestraat in Groningen. Rond 10 uur waren er 7 theologen en 1 echtgenote aanwezig. Vanwege corona konden we de rondleiding door de Joodse buurt rond de Folkingestraat niet doen, maar binnen werd het een heel gezellige en leerzame gebeurtenis. De rondleider vertelde een boeiend verhaal over de geschiedenis van het gebouw, het Joodse leven in Stad, de religie en gewoonten van de orthodox Joodse gemeente van Groningen en omgeving. Er kwamen vragen en opmerkingen, het was een levendige gebeurtenis. De dame en de 7 theologen wisten niet dat de minjan/ de 10 benodigde aanwezige mannen (“rechtvaardigen”), nodig voor een dienst, afkomstig is uit de geschiedenis van Abraham die tot God bidt rond de verwoesting van Sodom en Gomorra. Samen  hebben we het mikwe, het rituele bad, bekeken en gesproken over de voor- en nadelen van rituele reiniging.

Rondleider: Carel Pool

 

 

How beautiful are the feet…

De laatste nieuwsbrief van het jaar.
Graag wil Yachad u en jou bedanken voor uw steun.
We mogen het kerstfeest gaan vieren.
Zoals de engel tegen Maria zei: blijdschap voor heel het volk.
Dit goede nieuws is bestemd voor de hele wereld, maar allereerst voor het volk van Abraham.
De Redder werd uit dit volk geboren.

Als Paulus later de Romeinenbrief schrijft, staat hij uitvoerig stil bij de positie van het Joodse volk.
In Rome woonde destijds een grote Joodse gemeenschap, die nog niet met het evangelie was bereikt.  In de Romeinenbrief komt steeds weer naar voren dat God zijn volk wil bouwen uit messiasbelijdende Joden en gelovigen uit de volken. Het evangelie is allereerst voor de Jood, dan ook voor de Griek. Dat komt ook naar voren in de hoofdstukken 9-11, die helemaal gaan over de positie van het Joodse volk.  In het midden van deze hoofdstukken staan de woorden: ‘Hoe kunnen ze Hem aanroepen als ze niet in Hem geloven? En hoe kunnen ze in Hem geloven als ze niet over Hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze over Hem horen als Hij niet verkondigd wordt?’ (Rom. 10:14-15). Dat is waar Yachad graag steun aan geeft: dat het evangelie ook vandaag onder het Joodse volk mag klinken.

Er is een mooie aria uit de Messiah van Händel die veel klinkt in de dagen rond Kerst: ‘How beautiful are the feet of them, that preach the gospel of peace’. Diezelfde woorden haalt Paulus aan: ‘welkom zijn zij die goede nieuws te verkondigen hebben’. Laten kerken in de kersttijd bidden dat de boodschap van vrede ook bij het volk van Abraham mag klinken. Want één ding is voor Paulus zeker: God heeft zijn volk niet verstoten. De HEER verlangt ernaar om verloren zonen en dochters van Abraham op het spoor van het evangelie te zetten.
Welkom zijn zij die goed nieuws verkondigen.

Op 30 november j.l. hield Yachad een ontmoetings- en informatiedag in Ede. Toen werden de volgende speerpunten van ons werk genoemd:

  1. bewustwording van de eigen achterban over de band met Joodse volk in het algemeen en de messiasbelijdende Joden in het bijzonder
  2. steun aan broers en zussen met een Joodse identiteit in onze eigen kerken
  3. steun aan diverse projecten in Israël en in Nederland (Asaf Pelled) om het evangelie van Jezus Christus bekend te maken.

Tegelijk hoeft dit alles geen ver van m’n bed show te zijn.
Een greep uit de mogelijkheden die onder handbereik liggen:

  • Persoonlijk en als kerken regelmatig bidden voor het Joodse volk. In het nieuwe Gereformeerd Kerkboek staan prachtige gebedsteksten op pag. 634-636.
  • Als gemeente meedoen aan de jaarlijkse Israëlzondag (de eerste zondag in oktober) – een initiatief waarvoor het Centrum voor Israëlstudies digitaal allerlei materialen ter beschikking stelt.
  • Financieel de evangelieverkondiging door messiasbelijdende organisaties en uitgevers steunen. Yachad ondersteunt projecten in Israel en Amsterdam.
  • Een bijdrage geven aan een passende tentoonstellingskast voor een boekrol die de holocaust heeft overleefd, verborgen in een grafkist. Zie elders in deze nieuwsbrief.
  • Als vrijwilliger een dagdeel helpen bij een outreach-project van Christian Witness to Israel (CWI) in Amsterdam.
  • Meehelpen aan de verspreiding van het Nieuwe Testament en uitgaven van het Oude Testament voor geïnteresseerde Joden in Israël (www.israelendebijbel.nl).
  • Ruimte in je huis beschikbaar stellen als gastadres voor de organisatie Hosting Israeli Tourists. Bijna alle Israëlische jongeren maken na hun diensttijd in het leger een wereldreis. De organisatie HIT zoekt ook in Nederland gastadressen (https://hitinternational.net/?language=en)
  • Meedoen als vrijwilliger bij het opknappen van oude grafstenen op Joodse begraafplaatsen.
  • Een diaconale jongerenreis organiseren naar de gemeente van Josh Simon, een voorganger in Jeruzalem van een gemeente waar Yachad een band mee onderhoudt.

Zo hopen we dat het evangelie van vrede met kerst en ook in het nieuwe jaar weer volop klinken mag!

Jan-Henk Soepenberg
Voorzitter Yachad

Dit is een TEST tekst. veel succes .

Boekrol project van start gegaan.

Yachad sponsort de totstandkoming van een passend onderkomen voor de waardevolle boekrol die de Bible Society Israël (BSI) in staat stelt in gesprek te komen met orthodoxe joden in Jeruzalem rondom het besef dat wij samen met het joodse volk geloven in de Thora. Die gemeenschappelijke basis kan ons niet alleen blij maken, maar ook helpen bij het concreet en samen spreken over de beloofde, gekomen Messias. De boekrol heeft een bewogen geschiedenis. In de Duitse stad Furth werd hij samen met andere rollen in veiligheid gebracht en in een grafkist begraven. De synagoge ging tijdens de Kristallnacht in vlammen op. De hele joodse gemeenschap (ca. 2000 mensen) werd uitgeroeid. Maar rond de eeuwwisseling kwam de kist naar boven toe een nieuw stadsdeel werd aangelegd. Een Amerikaan kocht de rollen en schonk er één aan BSI.
BSI doet niets liever dan in gesprek zijn met orthodoxe joden. Ook dit wonder getuigt van Gods kracht en trouw. Draagt u ook uw steen of steentje bij? Op NL34 RABO 0348 9996 23 t.n.v. Yachad te Ommen o.v.v. “boekrol project” kunt u een bijdrage overmaken.

Impressie van de Yachad-dag.

Eindelijk was het zover, 30 november, de Yachad-dag in Ede.
We werden gastvrij ontvangen met heerlijk Israëlisch gebak en lekkernijen, gemaakt door Inge.
Er was een stand met Israëlische producten verzorgd door een consulente van Christenen voor Israël met een diversiteit aan mooie en lekkere spullen.

De dag werd geopend door de voorzitter Jan-Henk Soepenberg.
Hij belichtte het werk van Yachad en de nieuwe ontwikkelingen.  Daarna kreeg Asaf Pelled het woord. Hij is een Messiasbelijdende Jood en vertelde over zijn werk in Amsterdam. Dat was een indrukwekkend verhaal.

Asaf probeert de Joden te bereiken met het evangelie van Jezus.
Daarvoor gaat hij de straat op in de Joodse buurt. Maar ook gaat hij op de Dam staan en spreekt daar o.a. Joodse toeristen aan.Hij maakt deel uit van het CW I (Christian Witness to Israël) , een organisatie die het evangelie brengt onder de Joden. Hij doet dat samen met anderen.

Tijdens een gezellige lunchpauze, waarin we soep en heerlijke belegde broodjes hadden van
de foodtruck,  konden we rustig rondneuzen en shoppen bij de Israëlstand en met elkaar van gedachten wisselen. Genoeg stof om over door te praten, over Israël raak je immers nooit uitgepraat!

Er waren drie workshops, een workshop over de Joodse feesten,
een workshop over het werkbezoek wat in mei was gebracht aan de diverse contacten in Israël en een workshop van Aad Kamsteeg over de Messiasbelijdende Joden in Israël en de actuele politieke situatie daar.
Het waren leerzame workshops met levendige discussies.

Het was een inspirerende en leerzame dag, die we niet graag gemist hadden!
We beseffen weer hoe belangrijk het is dat de Joden, Gods uitverkoren volk, het evangelie van de verlossing horen en dat zij de Messias als hun Redder aanvaarden en in Hem geloven.

Klik voor een filmimpressie van de Yachad-dag op deze link:
https://vimeo.com/380185829/a67c260fab

Feesten.

Er valt veel te leren van de wijze waarop Joden feesten hebben beleefd en vormgegeven in de relatie tot Gods grote daden. Er moet nog wat gebeuren om Joden iets goeds van te laten merken. De manier waarop christenen in het verlengde daarvan de heilsfeiten van Jezus en Zijn Geest beleven en vormgegeven zou van voorgangers meer aandacht kunnen krijgen. Ook deze nieuwsbrief geeft daar weer de nodige handreiking voor. Binnen Yachad wordt een publicatie daarover overwogen.

Chanoeka

Instelling van het Chanoekafeest

Het chanoekafeest, dit jaar vanaf maandagavond 23 dec. tot maandagavond 30 december, werd ingesteld in het jaar 164 v.C. Het bestond dus al in de tijd dat de Heer Jezus op aarde kwam. In de 4e eeuw voor Christus had Alexander de Grote de toenmalige wereld veroverd. Overal bevorderde hij de moderne Griekse beschaving en cultuur, in die tijd een wereldmacht. Wel stond hij Joden toe te leven volgens hun eigen wetten. Mensen uit de rijke bovenlaag van Judea lieten hun kinderen naar Griekse scholen gaan. Na de dood van Alexander in 323 v. Chr. werd zijn rijk verdeeld. Ongeveer honderd jaar lang maakte Palestina deel uit van het Ptolemeïsch koninkrijk (Ptolomeeën waren de machthebbers in Egypte). Vervolgens namen de Seleuciden (de heersers over Syrië) Palestina in bezit. En daarmee begint het verhaal van Chanoeka! Want bij dit koningshuis was het heidense hellenisme favoriet. In de aanzienlijke kringen werd dit denken omhelst. In 175 v. C. besteeg Antiochus IV Epifanus, de Syrische troon. Dit was een zeer beruchte koning, die ook in het Bijbelboek Daniel genoemd wordt. Hij liet opzettelijk de tempel verontreinigen, door er een ‘gruwel’ te plaatsen. In 167 v.C. werd namelijk in de tempel van Jeruzalem een beeld van Zeus Olympus opgericht. Daarmee was de tempel ontwijd en veranderd in een Grieks heiligdom, waar varkens werden geofferd. Ook het heilige priesterschap werd ontwijd. De erfelijke opvolging werd losgelaten. Het ambt van hogepriester werd een prestigeambt. En de hogepriester bevorderde een heidense leefstijl. Zo stichtte hogepriester Jason een Grieks gymnasium in Jeruzalem, vlakbij de tempel. Deze hogepriester werd opgevolgd door Menelaos. Antiochus Epifanus eiste dat alle mensen heidense goden moesten dienen en introduceerde de Syrische eredienst in de tempel. Er brak een opstand uit en Antiochus verbood in feite de uitoefening van de wetten van Mozes. De Thora mocht niet meer bestudeerd worden, de sabbat niet meer gehouden, spijswetten werden aan de kant gezet, de besnijdenis werd verboden. Op overtreding stond de doodstraf. Duizenden joden kwamen om het leven door het negeren van de bevelen van Antiochus, omdat ze God meer gehoorzaam wilden zijn dan mensen.

Trouw blijven aan Abrahams God
In het stoffige bergdorpje Modi’in doodde een oude priester genaamd Mattathias, een jood die op het punt stond een varkensoffer te brengen aan Zeus. Mattathias vluchtte vervolgens met zijn vijf zonen Jochanan, Simeon, Juda, Eliezer en Jonathan de bergen in en begon een guerrilla tegen de Syriërs. De strijd is bekend geworden als de strijd van de Makkabeeën. Meer nog dan een oorlog tegen Antiochus en zijn wreedheden werd de strijd een burgeroorlog tussen geassimileerde joden en gelovige joden. Op 25e kislev van het jaar 164 v. Chr. nam Juda de Makkabeeër Jeruzalem in en reinigde de tempel (zie 1 Makkabeeën 4:36-51).
Kort na de dood van Antiochus IV kregen de Makkabeeërs van zijn opvolger Antiochus V toestemming om weer volgens de wetten van Mozes te mogen leven. Dit leidde tot de vestiging van een nieuwe Joodse staat onder de Hasmoneeën, die ongeveer 100 jaar standhield. Eén van de dingen die Juda deed was het licht ontsteken van de menorakandelaar. Dit licht symboliseerde zowel de militaire als geestelijke overwinning tegenover de opgelegde afgoderij. Het licht van de menora moest weer voor altijd in het heilige branden.
Volgens de overlevering was er nergens meer een kruikje met gewijde olie, behalve één kruikje, voldoende voor één dag. Als door een wonder bleef de kandelaar acht dagen branden, tot er nieuwe, gewijde olie beschikbaar was in de tempel, die opnieuw was ingewijd. Daarom wordt het chanoekafeest acht dagen lang gevierd en wordt elke dag een nieuw licht aangestoken.
In Joh. 10:22 wordt het chanoekafeest in de Bijbel genoemd, toen de Heer Jezus in de tempel kwam.

Chanoeka vandaag
Chanoeka wordt in 2019 gevierd van 23-30 december. Ook bij onze messiasbelijdende broers en zussen staat de Chanoeka-kandelaar voor het raam. Soms wordt de geboorte van Jezus tijdens Chanoeka genoemd, vanwege het kerstfeest op 25 december, waarvoor duizenden toeristen naar Israël afreizen. Toch doen de meeste messiasbelijdende Joden zelf daar niet aan mee. Voor hen is de reden dat de datum van 25 december ontleend is aan een heidens (zonnewende)feest. Maar in de Here Jezus zien zij wel een vervulling van het chanoekafeest. De Messias heeft gezegd: “Meer dan de tempel is hier” (Matt. 12:6). Door de uitstorting en inwoning van zijn Geest mag nu de gemeente een tempel zijn (1 Cor. 3:16). Intussen zijn we toch ook dankbaar, dat het licht van de menora, als symbool voor Israëls voortbestaan, niet is gedoofd. Nog ontvangt Israël de tijd om in Jezus van Nazareth de Messias te erkennen.

Spelvreugde
Met chanoeka wordt een spelletje gespeeld met de dreidel. De dreidel is een vierkante tol met op elke kant een verschillende Hebreeuwse letter: de nun, de gimel, de hej en de sjien. Deze vier letters staan voor de Hebreeuwse zin “Nes gadol haja sjaam”, wat betekent: ‘daar is een groot wonder geschied’. In Israël is de letter sjien vervangen door de letter pèh (‘hier is een groot wonder geschied’.
Dreidel is een Yiddish woord afgeleid van het Duitse woord drehen (wat draaien betekent).

In het Hebreeuws heet het swiwon.
Dreidels kunnen van allerlei materialen en in allerlei vormen gemaakt worden en zijn te krijgen van eenvoudige tot hele luxe (zilveren, gouden) uitvoeringen.
Elke speler krijgt even veel munten, rozijnen, noten, of snoepjes. Elke speler doet er één in de pot. Om de beurt draaien de spelers met de dreidel. De Hebreeuwse letter waarop de dreidel valt bepaalt wat er gebeurt.
Nun ( נ ) betekent in het Jiddisch nicht of niets: de speler doet niets.
Gimel ( ג ) betekent gantz of alles: de speler krijgt de pot.
Hej ( ה ) betekent half of de helft: de speler krijgt de helft van de pot.
Sjien ( ש ) betekent in het Jiddisch sjtel of inzetten: de speler doet alles in de pot.
Er zijn verscheidene variaties mogelijk.

Inge Rozema-Venema

.

Met Asaf Pelled naar Amsterdam

Yachad partner CWI heeft een evangelist in Nederland die ook graag kerken inschakelt in de contacten. Uitbreiding van het werk vraagt ook uitbreiding van het contacten netwerk. Vanuit Yachad wordt daarbij ondersteuning geboden door Asaf in contact te brengen met predikanten. Zo richten we ons nu op Amsterdam, maar ook voor andere plaatsen kunt u een introductie aanvragen bij ons secretariaat.
Het was een heel nuttig bezoek dat we onlangs brachten aan het statige gebouw van de Diaconie van Amsterdam, met uitzicht op de Portugese Synagoge en tal van andere herinneringen aan Joods Amsterdam. Het besef om samen te kunnen werken tot het verhogen van de naam van God in deze stad tegen secularisatie, antisemitisme is een versterkende gedachte. Ondertussen werken we ook samen aan een Fonds om de CWI werkzaamheden in Nederland samen met andere kerken te ondersteunen.

Discussies over Israël in de vrijgemaakte kring. . . nog niet voorbij

Het herdenkingsboek over 75 jaar Vrijmaking ‘Huis van de Vrijmaking’ (George Harinck, Vuurbaak2019 ) geeft een collage van materiaal over de “vrijgemaakten”. Er is ook een tekst over “Israël (blz. 149), die markeert dat de liefde voor Gods oude volk groeit, maar dat er ook nog steeds tegenstand is. Het boek had nog niet het licht gezien of in het blad Nader Bekeken (november 2019) ging ds. Ferdinand Bijzet vertellen dat een speciale plek voor het Joodse volk in Gods heilsplan niet meer aan de orde is. De orde die Paulus aanbrengt (in het kernvers Rom. 1:16, het evangelie is eerst voor de Jood, dan voor de Griek) zou vandaag niet meer gelden. Wat blijft hangen in het artikel is dat zelfs het bestaan van de staat Israël getypeerd wordt als ‘huiveringwekkend’. Bij de huidige toename van antisemitisme vinden we deze typering riskant. Het is jammer dat in zijn bijdrage geen melding gemaakt wordt dat Yachad binnen de eigen GKV relaties onderhoudt met messiasbelijdende joden. En dat er vandaag een groeiend aantal messiasbelijdende joden in Israël te vinden zijn (zo’n 15.000). Hier wordt concreet zichtbaar dat God trouw blijft aan zijn beloften aan Abraham. Het is opvallend dat in de GKV bijzonder weinig gebeden wordt voor het Joodse volk en voor messiasbelijdende Joden. Hoe valt dit te rijmen met het sterke verlangen dat spreekt uit Rom. 11:11-12,15? Ook menen we dat nog te weinig binnen de GKV de exegeses van prof. dr. J. Van Bruggen (zie zijn commentaar op de Romeinenbrief) en prof. dr. P.H.R. van Houwelingen zijn opgepakt. Zij bepleiten op genuanceerde wijze goede aandacht voor het Joodse volk, dat binnen Gods heilsplan een bijzondere rol heeft gekregen. Nooit kunnen christenen uit de heidenvolken daarachter teruggaan: zij worden geënt op de edele olijf met de saprijke wortel.

Yachad heeft dringend bemensing nodig i.v.m. vacature.

Wie wil ons team komen versterken?
In verband met het uitvallen van onze penningmeester wegens ziekte zijn wij op zoek naar een nieuwe penningmeester!
De werkzaamheden bestaan uit:
* het verzorgen van de boekhouding
* het maken van een jaarverslag
* betalingen verzorgen o.a. aan doelen in Israël en Nederland
* bijwonen van de vergaderingen ongeveer 1x in de 2 maanden
* toelichten van de jaarcijfers aan de kerkenraad Ommen-West.

Heeft u, heb jij iets met Israël en het Joodse volk? Ben je belijdend lid van de GKv, en heb je enige ervaring of affiniteit met cijfertjes, websitebeheer, maken van nieuwsbrieven, etc.? Meld je dan voor een van deze boeiende functies in Gods Koninkrijk en versterk het enthousiaste Yachad-team.
Bel voor inlichtingen: Secretaris Martijn Kwant 0623 540 062
Of stuur een mailtje naar: info@yachad.nl. Kijk ook maar eens op www.yachad.nl