Het jaar 2015 hebben we als Algemeen Bestuur voornamelijk gebruikt om te bezinnen op hoe nu verder, na het teleurstellende besluit van de Generale Synode, om geen deputaatschap ‘Kerk en Israël’ in te stellen.

Zo is o.a. gesproken met de nieuwe zendingsorganitie in de GKV, Mission. De Synode heeft ons aanbevolen om hierbij aan te sluiten. Daar zitten zeker voordelen aan: je lift mee in een grote organisatie, met veel deskundigheid en kennis, een goed secretariaat, een groot netwerk en nog groter bereik. Nadeel is dat het werk van Yachad niet, zoals de andere partijen in Mission, door een aantal kerken gezamenlijk wordt gedragen; Yachad zou dan op zoek moeten gaan naar bijvoorbeeld een classis die ons werk gaat adopteren. Doorslaggevend nadeel is voor ons echter dat we de naam Yachad op zouden moeten geven, en voortaan opereren onder de koepelnaam Mission. Dat is vooral onwenselijk omdat de evangelieverkondiging onder het Joodse volk principieel andersoortig is dan alle overige zending/missie. Bovendien zet de naam Mission ons bij voorbaat op achterstand, vanwege de historisch gegroeide aversie bij Joden tegen deze titel.
Daarom hebben we, na advies ook van onze Raad van Toezicht en Advies, besloten om voorlopig als zelfstandige organisatie (onder kerkelijke verantwoordelijkheid van de kerk te Ommen-West) verder te gaan.

We zijn aan het nadenken hoe we Yachad in de komende jaren meer body kunnen geven, door het werven van donateurs/sympathisanten en wellicht het opzetten van plaatselijke werkgroepen. Op die manier willen we proberen de steun in de kerken voor het werk van Yachad te verbreden, en tegelijk structurele financiële middelen genereren om daadwerkelijk steun te kunnen blijven bieden aan projecten die de evangelieverkondiging onder Joden zowel in Israël als Nederland op het oog hebben.

Daarnaast zijn we in gesprek met het Centrum Voor Israëlstudies (CIS), om te bezien of we daar als zelfstandige organisatie (helaas dus niet als GKV gezamenlijk) in kunnen deelnemen. Vanuit de Nederlands Gereformeerde Kerken is een zelfde verzoek gekomen: hun Algemene Vergadering gaf ook geen groen licht om als kerken gezamenlijk in het CIS te participeren.

Wellicht kunnen we hierin samen optrekken. Onderdak vinden in een dergelijke organisatie kan helpen het bereiken van ons doel structureel te waarborgen, en tegelijk naar onze kerken het werk onder de Joden meer zichtbaar en concreet te maken.

In de voorjaarsvakantie van 2015 heeft een aantal bestuursleden een werkbezoek aan Israël gebracht, om de bestaande contacten te onderhouden en nieuwe op te bouwen. Het is goed en belangrijk om dat te doen. Tegelijk krijgen we zelf ook beter zicht op wat er gaande is in Israël en wat er mogelijk en nodig is. In deze rubriek (Verslagen) kunt u een verslag van deze reis nalezen.
Om de belangstelling en liefde voor Gods oude verbondsvolk te bevorderen, heeft ons bestuurslid Inge Rozema ook dit seizoen weer regelmatig groepen ontvangen, om te vertellen over Joodse gebruiken en maaltijden. Dit wordt algemeen breed gewaardeerd.

Wat het bestuur betreft waren we aangeslagen door het plotseling sterven van ons bestuurslid Gerrit te Rietstap. We zijn de HERE dankbaar voor het werk dat hij in het verband van Yachad heeft mogen doen. We missen hem enorm, ook omdat hij de verbindingsschakel was tussen de kerk en de kerkenraad van Ommen, de classis en Yachad.
Binnen het Algemeen Bestuur is communicatie-adviseur Andre Groenewegen toegetreden, die ‘op afstand’ wil meedenken en adviseren. Hij heeft als medewerker bij het Nederlands Dagblad en later Christenen Voor Israël de nodige affiniteit met de evangelieverkondiging onder het Joodse volk.
In de Raad van Toezicht en Advies is in het afgelopen jaar afscheid genomen van Henk Hoksbergen en Aad Kamsteeg; als voorzitter heeft Ruud de Boer de hamer overgenomen.

We zijn de HERE dankbaar dat we in het roerende jaar 2015 kracht en energie mochten ontvangen om de ondersteuning van de evangelieverkondiging onder het joodse volk vanuit de GKV doorgang konden laten vinden. We bidden om zegen op dit werk. Tot eer van onze God. Tot heil voor ook de Joden.

Jan Haveman, voorzitter
Anet Huisman, secretaris