Pesach / Pasen.

Vrijdagavond 22 april, als de eerste sterren aan de hemel verschijnen, begint het oudtestamentische Pesach, of zoals wij het ook wel noemen het Pascha. Het is Sederavond, de avond, dat Jezus de maaltijd klaar laat maken en met zijn leerlingen de Pesachmaaltijd vieder, waarbij Hij het Heilig Avondmaal instelde.
Dit feest is in het lijden en sterven van Christus vervuld. Het is niet afgeschaft, maar heeft een nieuwe, vollere betekenis gekregen. Pesach, zo lazen we in Leviticus, moet worden gevierd op de veertiende van de eerste maand. In de bijbelse tijd was dat de maand Abib. In de Babylonische tijd is een nieuwe kalender vastgesteld en zijn de namen van de maanden gewijzigd. Sindsdien is heet eerste maand Nisan.
Dit feest van de uittocht uit Egypte, de verlossing van de slavernij, vormt één geheel met Matsot (het feest van de ongezuurde broden) en Omer Résjiet (het Eerstelingenfeest).
Omer Resjiet betekent letterlijk: eerste omer. Het is niet toevallig, dat God deze feesten heeft ingesteld voor Zijn Volk. Hij heeft Zijn Volk gered uit de slavernij met uitgestrekte arm en krachtige hand. Uit de slavernij onder het juk van Farao, waardoor vreselijke slavenarbeid moest worden verricht.
Maar óók, en dat is veel meer: gered uit de slavernij van de zonde. Velen van het Volk Israël waren door de jaren heen, dat men in Egypte woonde, ook de egyptische afgoden gaan dienen. Er was geen oog meer voor de God van Abraham, Izaäk en Jacob.
God, die door Abraham met hen een eeuwigdurend verbond had gesloten. Nu blijkt, dat díe God trouw is aan Zijn verbond. Alléén vanwege díe trouw, gaat God zijn volk verlossen!
En ook dáárom stelt hij de feesten in, die moeten worden gevierd. Matsot: Al het oude zuurdesem (gist, staat symbool voor zonde (1 Kor.5: 7,8) moet worden verwijderd uit de huizen.
Een nieuw begin. Maar dat geldt ook voor ons! In Christus zijn wij immers nieuwe mensen geworden? Doe daarom weg de óude mens en maak een nieuw begin.
Het Eerstelingenfeest moest worden gevierd op de eerste dag van de week, vallende in de week van het feest van de ongezuurde broden. Hoe werd dit feest gevierd? Dat wil ik kort schetsen, omdat dat belangrijk is voor het begrijpen wat er in het nieuwe testament gebeurd.
Het voert te ver om de liturgie van Pesach uitgebreid te bespreken. Daar zou ik een hele avond mee kunnen vullen. Daarom alleen de belangrijkste elementen van de viering van Sederavond. Sederavond is de eerste avond van Pesach. Hiermee begint het feest.

In de tijd van Jezus laatste Pesachfeest hadden de Joodse mensen een gevestigde traditie voor wat betreft de Sedermaaltijd. Die maaltijd bevatte ook andere elementen, die niet geboden waren maar bedoeld waren als illustratie bij de geschiedenis van Pesach. De bedoeling van elk jaar vieren van dit feest is: het herinneren van Gods verlossing en dit de volgende generatie te leren (Ex. 12: 26)

De sedermaaltijd bevat zowel het lezen van delen uit Exodus als veel verschillende zegeningen en gebeden, afgewisseld met zingen. Deze maaltijd is in twee onderdelen op te splitsen: Het officiële gedeelte en aansluitend een feestmaal. Het geheel neemt de hele avond in beslag. We beperken ons daarom tot het officiële gedeelte.

Eén van de laatste handelingen van de Messias op aarde was het vieren van de Sedermaaltijd van het Pesachfeest. Het is de dag voor Seideravond als de discipelen naar de stad gaan om de maaltijd gereed te maken (Matt. 26:17-35; Marc.14:12-31; Luc.22:1-38; Joh.13:1-30). Als de tafel gedekt is gaat Jezus met zijn discipelen aanliggen en verklaardt Hij: “Ik heb er hevig naar verlangd dit pesachmaal met jullie te eten voor de tijd van mijn lijden aanbreekt. Want ik zeg jullie: ik zal geen pesachmaal meer eten voordat het zijn vervulling heeft gevonden in het koninkrijk van God” (Luc. 22: 15).
Hij onthulde in de verschillende onderdelen van de Sedermaaltijd het geheim van Gods verlossingsplan. Hij sprak over Zijn lichaam, Zijn bloed, over het Nieuwe Verbond en over Zijn dood en opstanding.

Bij de Seidermaaltijd spelen de volgende 4 onderdelen een rol door hun betekenis op dit feest:
1. De Sederschotel.
2. Een kommetje zout water.
3. Drie matses.
4. Vier bekers wijn.

1. De Sederschotel.
Op de sederschotel liggen:
Zróa : een botje met een beetje vlees eraan, apart gebraden, als symbool voor het paaslam.
Charósèt : een mengsel van wijn, vruchten (bv. appels, noten, amandelen, vijgen, dadels, granaatappels) en specerijen (bv. gember, kaneel). De kleur doet denken aan klei (chèrès). Dus charoset doet eraan denken dat de Israëlieten als slaven stenen moesten bakken.
Karpas : radijs of peterselie – een teken van de lente, de vruchtbaarheid en van hoop voor de toekomst. Het wordt in zout water (symbool voor de tranen van Israël) gedoopt.
Beetsa : een ei, als symbool voor eeuwig leven.
Chazèrèt : ook een ‘bitter kruid’. Het is als het jong is zoet, met zachte bladeren. Later wordt het hard en bitter. Dat maakt het heel passend als maroor, bitter kruid: ‘zoals chazèrèt eerst zoet is en later bitter, zo was de houding van de Egyptenaren tegenover onze vaderen.
Maróór : bittere kruiden (b.v. mierikswortel), ter herinnering aan de bitterheid van het leven in Egypte.

2. Een kommetje zout water.
Zout water symboliseert de tranen van lijden en pijn. Hierin wordt de Karpas gedoopt: Na de tranen van pijn en lijden is er de hoop voor de toekomst, die God heeft beloofd.

3. Drie Matzes.
Aan het begin van de Sedermaaltijd liggen drie matses in een speciale linnen zak.
De rabbijnen noemen deze drie een “Eenheid”. Sommigen noemen het een eenheid van de vaderen Abraham, Izaäk en Jacob. Anderen verklaren het als een eenheid van dienst, de priesters, de Levieten en de Israëlieten.
Wij weten dat de Messias hierin de unieke Drie-eenheid van God zag: Vader, Zoon en Heilige Geest. In de middelste matse zien we een afbeelding van de Messias.

4. Vier bekers wijn.
Deze vier bekers verwijzen naar de vier beloften die God aan Zijn volk gedaan had in Exodus 6: 2-7:
-2 God zei tegen Mozes: ‘Ik ben de HEER. 3 Ik ben aan Abraham, Isaak en Jakob verschenen als God, de Ontzagwekkende, maar mijn naam HEER heb ik niet aan hen bekendgemaakt. 4 Ik heb met hen mijn verbond gesloten en Kanaän aan hen beloofd, het land waarin zij als vreemdeling hebben gewoond. 5 Ik heb het gejammer van de Israëlieten over de slavenarbeid die hun door de Egyptenaren is opgelegd gehoord, en dat heeft mij aan die belofte herinnerd. 6 Daarom moet je dit tegen hen zeggen: “Ik ben de HEER. Ik zal de last die de Egyptenaren jullie opleggen van je afnemen, ik zal jullie uit je slavenbestaan bevrijden. Met opgeheven arm zal ik jullie verlossen en de Egyptenaren zwaar straffen. 7 Ik zal jullie aannemen als mijn volk, en ik zal jullie God zijn. En jullie zullen inzien dat ik, de HEER, jullie God ben, die jullie bevrijdt van de last die je door de Egyptenaren is opgelegd.-

1. De beker van de heiliging

De eerste beker wijn wordt geheven en de naam van God wordt geprezen, Heerser van hemel en aarde, die de vruchten van de wijn geschapen heeft.

Als Jezus de Messias de sedermaaltijd begint, neemt Hij deze beker, spreekt de dankzegging uit en zegt: “neemt deze en laat hem bij u rondgaan. Want Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet van de vrucht van de wijnstok drinken, voordat het Koninkrijk Gods gekomen is”.(Luc. 22: 17,18)

2. De beker van de plagen (Ex. 3: 19, 20 en 12: 12)

De tweede beker wordt gevuld met wijn. Een volle beker is symbool van vreugde. Ook hier is er reden tot vreugde over Gods machtige verlossing, maar laat ons ook herinneren met welke grote verliezen en plagen dit gepaard ging. Wat er nodig was om Israël te bevrijden uit slavernij, welke offers er voor gebracht moesten worden.
Maar een veel grotere prijs was nodig voor de verlossing uit de slavernij van de zonde: het bloed van de Messias.

De tweede beker wijn wordt nu nog niet gedronken.

Het paaslam (Ex. 12: 8, 11 en 13)

De middelste matse (de Zoon) wordt gebroken, zoals ook Jezus is geofferd. De helft wordt uitgedeeld aan allen aan tafel.
Op de matse wordt een beetje van de Maróór, de bittere kruiden, gelegd. Deze wordt in de charoset gedoopt en gegeten. Dit is op de laatste Pesach-viering van Jezus het moment, dat Judas als verrader wordt aangewezen. Matt. 26:23: “Hij antwoordde: ‘Hij die samen met mij zijn brood in de kom doopte, die zal mij uitleveren”.
De andere helft wordt in een linnen servet gewikkeld en verstopt voor de kinderen. Die zullen aan het eind van de maaltijd ernaar gaan zoeken, vervolgens zal de voorganger dit stuk matse “afkopen” van degene die dit deel gevonden heeft met een paar munten en ieder-een aan tafel zal ervan nemen en eten.
Het verstopte deel wordt de “Afikomen” ( Hij die komt) genoemd. Ook Jezus werd in het graf gelegd.
Maar ook zoals de Afikomen straks terugkeert om de Pesachmaaltijd te beëindigen, zo ook verrees de zondeloze Messias uit de dood en uit het graf om Zijn verlossingswerk te voltooien.

De matze herinnert aan de haast waarmee de Israëlieten Egypte verlieten.
De bittere kruiden herinneren aan de slavernij.
Sinds de tempel er in Jeruzalem niet meer is, en het paaslam met Pesach niet meer kan worden geslacht, herinnert het geroosterde lamsbeentje aan het lam wiens bloed de huizen markeerden en zo Israël bewaarde voor de verdervende plaag waarmee God Israël sloeg.

Dan komt de belijdenis, dat het God Zelf was die Israël bevrijdde uit Egypte:
God en niemand anders.

Iedereen die geloofd dat Jezus ís de Messias, geloofd dat Hij het Lam van God is, ons Paaslam. Zoals het Joodse volk weten wij dat:
God zélf de zonde op Zich genomen heeft en ons verlost heeft van de dood.
God, door Jezus Christus, Zijn Zoon.

Psalm 145 wordt gezongen

Pas nu wordt de tweede beker gedronken.

De afikomen is gevonden en wordt gedeeld zoals het paaslam werd gedeeld van de tijd van de exodus tot de verwoesting van de tempel.

Jezus brak dít stuk matse, de Afikomen (Hij die komt) en dankte God met de aloude dankzegging: Geprezen zij U, onze Heer, Heerser van de hemel en de aarde, die brood voortbrengt uit de aarde.
Hij voegt er aan toe: “Dit is Mijn lichaam dat voor U gegeven wordt; doet dit tot Mijn gedach-tenis”
(Luk. 22: 19)
3. De beker van de verlossing (Ex. 6: 6)

Dan wordt de derde beker gevuld met wijn en geheven.
Dit is de beker van de verlossing, het symboliseert het bloed van het paaslam.

Deze beker nam Jezus, sprak het dankgebed uit en gaf deze beker aan de de discipelen met de woorden: ‘Drink allen hieruit, dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden.” (Matt.26:27-30).

4. De beker van de lofprijzing (Ex. 6: 7)

De vierde beker wordt gevuld, voor de laatste keer om God, onze Verlosser, onze dank te brengen
Jezus dronk de vierde beker niet. Hij zegt van deze beker, dat Hij die in Zijn Koninkrijk nieuw met ons zal drinken. Dat was omdat Hij Zijn offer nog niet had volbracht. Onze verlossing was nog niet betaald. Er moest nog gewacht worden met de lofprijzing over onze verlossing.
Het vervolg kent U: De gevangenneming uitlopend op het offer van Messias Jezus tot volkomen verzoening van onze zonden.

Het officiële deel wordt beëindigd met een traditionele wens om de maaltijd te vieren:
“Volgend jaar in Jeruzalem”.

Hiermee wordt niet alleen het feitelijke Jeruzalem bedoeld maar ook het geestelijke Jeruzalem, stad van vrede, vrijheid en gerechtigheid.
Voor de Messiaanse joden het Nieuwe Jeruzalem.

5. De beker voor Elia
Er wordt een extra beker klaargezet voor de profeet Elia, die de komst van de Messias aankondigt en elk moment kan komen. Deze beker wordt nu, bij Messiaanse joden, vaak gebruikt als symbool voor de wederkomst van Christus.

• Pesach: 7 dagen lang. Op de eerste dag van de week tijdens dit feest is het Feest van de Eerstelingen. Dé Eersteling staat op, overwint dood en Satan, en brengt Zijn volk tot verlossing.
• Tóen, bij de instelling van de feesten in het oude testament, had God al op het oog, dat hét Paaslam moest worden geslacht.
• Het was niet toevallig, dat dit zijn beslag kreeg op de vooravond van Pesach.
• Het was niet toevallig, dat Hij met Pesach werd geofferd.
• Het was niet toevallig, dat Hij opstond op het feest van de eerstelingen.
• Daarom door God ingesteld in het verre verleden voor altijd! (Lev. 23:14 en 21).
• De feesten door Christus tot volheid gebracht.
• Níet afgeschaft, maar een nieuwe, diepere betekenis aan toegevoegd.
• Hét bewijs van Gods trouw aan wat Hij zegt en belooft! (Gen. 3: 15)

Conclusie: PESACH = PASEN!

April 2016
Rein Visscher – Yachad