Net terug uit Israël, waar we dinsdag 27 febr. jl. getuige waren van het Purim-feest in Nethanya.

Purim in Nethanya

Een feest van blijdschap, vreugde vrijheid. Toch wel triest, dat de centrale viering in verband met de veiligheid moet worden afgezet met hekken en er overal bewaking is.

Purim, wat is dat precies voor een feest. In samenwerking met relaties en vrienden in Israël is het onderstaande artikel tot stand gekomen.

Het mysterie van Poerim.

Hoewel het in de Thora niet een van de oorspronkelijke vastgestelde feesten is, heeft de Joodse feestdag van Poerim niettemin, enkele van de meest kritische lessen in verband met de verlossingsgeschiedenis, de roeping van het Joodse volk en de Eindtijd in heel de Schriften.

Om deze reden is het begrijpen van zowel de achtergrond van de jaarlijkse viering van Poerim, als de Bijbelse betekenis ervan, van cruciaal belang voor zowel de Messiaans-Joodse gemeenschap als de bredere christelijke kerk in de 21e eeuw.

Poerim in het boek Ester.

Poerim gaat terug naar de tijd dat het Joodse volk onderdaan van het Perzische rijk was, ongeveer 100 jaar nadat zij door de Babyloniërs uit Juda en Jeruzalem werden verbannen. Gedurende deze tijd regeerde koning Ahasverus (Xerxes 1) het Perzische rijk (485 – 465 voor Christus)

Nadat de koningin van Perzië, Vashti, is afgezet door de koning wegens verzet tegen een van zijn geboden, wordt de mooie Jodin Esther door koning Ahasveros gekozen als de nieuwe koningin van zijn rijk (Ester 1: 1-21 tot 2: 1) -23). Tegelijkertijd bevordert de koning echter ook de kwaadaardige Haman, “de zoon van Hammedatha de Agagiet”, om zijn tweede man te zijn, met gezag over alle prinsen in het rijk (Ester 3: 1).

Wanneer de koning gebiedt dat alle onderdanen van zijn koninkrijk buigen en hulde brengen aan Haman, weigert Esther’s neef en voormalige beschermer Mordechai. Dit schept een antisemitisch complot van Haman om alle Joden, zowel jong als oud, vrouwen en kinderen in het Perzische rijk te doden en te vernietigen (Ester 3: 6-15).

Nadat Mordechai hoort over de samenzwering van Haman om de Joodse gemeenschap te vernietigen, waarschuwt hij Esther met de volgende beroemde woorden: ‘Verbeeldt je niet dat je in het paleis van de koning kunt ontsnappen, evenmin als alle Joden. Want als jij je nu stil houdt, zal verlichting en bevrijding voor de Joden uit een andere plaats opkomen en zullen jij en je vaders huis verloren gaan (Esther 4: 13-14).

Door een reeks van gebeurtenissen, en zelfs met het risico ongevraagd naar de koning te gaan, kan Esther uiteindelijk de zaak van haar Joodse volk voor de koning bepleiten. Nadat hij had gehoord dat Haman probeerde Esther aan te vallen, beval de koning dat Haman aan de galg moest worden gehangen die hij voor Mordechai had opgericht (Esther 7: 1-10). Mordechai wordt vervolgens benoemd om de plaats van Haman in het rijk van de koning in te nemen, en het decreet om de joden in Perzië te vernietigen wordt ingetrokken (Esther 8: 1-15). Het boek Esther vermeldt vervolgens dat de viering van Poerim wordt vastgesteld als een eeuwigdurend Joodse feest, om aan deze geschiedenis te worden herinnerd en gevierd door elke generatie van het Joodse volk in de toekomst (Esther 9: 23-32). In het boek Esther wordt Poerim vooral in verband gebracht met het licht, blijdschap, vreugde en geluk, ervaren door de Joden na hun bevrijding van vernietiging (Esther 8:17).

In de rest van dit artikel zullen we twee essentiële lessen onderzoeken die in het Boek van Esther naar voren komen. Deze lessen zullen ons leren om niet alleen dieper in te gaan op de vraag waarom het Boek van Esther om te beginnen in de canon van de Schrift werd opgenomen, maar ook waarom de viering van Poerim van vitaal belang blijft voor het volk van God vandaag.

Poerim is een profetie over de Messias.

Het boek Esther is het enige boek in de canon van de Schriften dat de naam van God niet vermeldt. Het heeft veel uitleggers verbaasd en geleid tot vragen waarom Esther in de canon was opgenomen.

Bij nadere beschouwing is het echter duidelijk dat er in feite duidelijke Messiaanse ondertonen zijn in het boek Esther, een feit dat verklaart waarom dit boek werd bewaard als een vitaal onderdeel binnen het geheel van de profetische literatuur van Israël.

Om dit verder uit te werken, moeten we de woorden onthouden van de beroemde Joodse Rabbi Johanan, die eens zei: ‘Elke profeet profeteert alleen over de dagen van de Messias (Ber.34b). Met andere woorden, de sleutel tot het interpreteren van elk boek van de Schrift is om vast te stellen hoe deze bijzondere boeken passen in Gods oorspronkelijke belofte van de Thora: de Messiaanse Verlosser van de lijn van Eva te sturen (Gen. 3:15), door Seth (Gen. 5), door Noach (Gen. 5:32), door Sem (Genesis 9: 26-27), door Abraham (Gen. 12: 1-2, 22: 17-18), door Isaac (Gen. 17: 21), door Jakob (Gen. 35: 10-12), door Juda (Gen. 49: 10-12), en uiteindelijk door het huis van David (2 Sam 7: 8-17; 1 Kron. 18:11-15; Micha 5: 2).

Wanneer we het belichten tegen de bredere achtergrond van God’s belofte om de Messias door de Joodse Natie voort te brengen, dan kunnen we leren de diepere boodschap van het boek Esther te zien. Namelijk, dat God niet zal toelaten dat het Joodse volk vernietigd wordt, omdat God niet toestaat dat Zijn Messiaanse plan van verlossing voor de wereld vernietigd wordt. God heeft Zich verbonden in een eeuwig verbond met de Joden, en beloofde hen voor altijd te behouden (Jeremia 31: 35-37), omdat de wereld de Messiaanse verlossing door het Joodse Volk zal ontvangen.

Omdat hij een rechtvaardig man was die de Schriften kende, trouw was aan God en de Messiaanse hoop van de profeten begreep, wist Mordechai dat God nooit zou toestaan dat de Joden vernietigd zouden worden, juist omdat hij wist dat God nooit zou toestaan dat Zijn Messiaanse bedoeling voor de wereld gedwarsboomd zou worden.

Dit is de reden waarom Mordechai zo vol vertrouwen tegen Esther zei dat wat ze ook deed, de bevrijding voor de Joden zóu komen (Esther 4:14). Het was Mordechai’s geloof in de komende Messias die hem het vertrouwen gaf te weten dat God nooit zou toestaan dat Zijn uitverkoren volk uitgeroeid zou worden. Met duidelijke woorden werd het boek Esther geschreven om de Messiaanse hoop van de Hebreeuwse profeten te bevestigen.

Poerim voorafschaduwt de eindtijd.

Zoals we allen kunnen opmerken, is er sprake van een toenemend antisemitisme in heel de wereld, ook in ons land.

Hoewel het een ontnuchterende realiteit is om over na te denken, geeft de Bijbel op talloze plaatsen aan dat antisemitisme en problemen voor het Joodse volk in de Laatste Dagen zullen toenemen (Deuteronomium 31:29). Deze tijd van toenemende vervolging tegen het Volk van God wordt door de profeet Jeremia ‘de tijd van de benauwdheid van Jakob’ genoemd door de profeet Jeremia (Jeremia 30: 7, vgl. Ezechiël 35: 5), en waarnaar ook wordt verwezen door Yeshua tijdens Zijn Bergrede (Mattheüs 24: 15-23).

Met betrekking tot het toenemende antisemitisme, geeft het boek Esther ons een van de helderste voorafschaduwingen van de Laatste Dagen in de hele Schrift. Naarmate de terugkeer van Yeshua dichterbij komt, zal Satans haat tegen Israël en het Joodse volk worden vergroot. Zacharia 12: 3 zegt zelfs dat ‘alle naties’ zullen worden verzameld tegen Jeruzalem.

Toenemend antisemitisme in de komende tijd zal Gods volk, in het bijzonder de kerk, dwingen een keuze te maken. Zullen we naast het Joodse volk staan in hun uur van nood, of zullen we capituleren en toegeven aan antisemitisme om onze eigen ‘comfortzone’ te beschermen?

Dit is waar de viering van de Poerim ons leiding kan bieden. Zoals we in het voorbeeld van Esther zien, zal alleen staan met de Joden in de komende tijd ons aan de rechterkant van de geschiedenis plaatsen. Poerim leert ons dat God het Joodse volk zal verdedigen tegen alle onderdrukkers, en dat dit haar hoogtepunt zal bereiken wanneer de Messias terugkeert. Door het verhaal van Esther leren we dat antisemitisme uiteindelijk altijd zal falen, omdat onze Messias in feite de Koning van de Joden is, de Ene, die Israël ‘de oogappel’ heeft genoemd (Zach. 2: 8).

3 maart 2018

Rein Visscher – Yachad