De beker wijn in de hof van Getshémane!

Hebreeuws: גת שמנים, Gat-Schmanim dat betekent: oliepers.

Het is een hof of tuin met olijfbomen aan de voet van de Olijfberg in het Kidrondal, ten oosten van Jeruzalem.

Na het Pesachmaal ging Jezus met zijn leerlingen naar deze hof.  Hij ging daar bidden en werd dodelijk bedroefd. Hij bad: “Vader, als het mogelijk is. laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt” (Matt. 26: 39).

In Lucas 22: 43-44 staat dat Hij werd overvallen door doodsangst en Hij bloed zweette.

Hij werd als het ware als een olijf uitgeperst. De beker die Zijn Vader hem te drinken gaf was de beker van Gods toorn. Psalm 75: 9 “In zijn hand houdt de Heer een beker met wijn, schuimend en bitter gekruid, hij schenkt hem uit aan de zondaars op aarde, zelfs de droesem moeten zij drinken”.

Ook in Jeremia 25 vanaf vers 15 wordt verteld over deze beker wijn, die alle volken leeg moet drinken te beginnen bij Jeruzalem. Ik sta op het punt de stad waaraan mijn naam verbonden is ten onder te laten gaan. Zouden jullie dan ongestraft blijven? Jer. 25: 29. Die beker dronk Jezus voor ons leeg. Voor ons maar in de eerste plaats voor Jeruzalem, Zijn bruid.

Jesaja 54 verteld dat. Vers 5 “Want je Maker neemt je tot vrouw, Heer van de hemelse machten is zijn naam. De Heilige van Israël zal je bevrijder zijn, men noemt Hem God van de hele aarde. Vers 7 “Ik heb je slechts een ogenblik verlaten, maar met open armen zal ik je weer ontvangen. 8. Ik verborg mijn gezicht voor je in laaiende toorn, één ogenblik lang, maar ik zal me weer over je ontfermen met eeuwigdurende liefde, zegt de Heer, die je vrijkoopt”.

In de joodse Pesachmaaltijd is de tweede beker die gedronken wordt, de beker van Gods toorn, de beker van de plagen die God over Egypte uitstortte. Eén voor één worden de plagen genoemd en een druppel wijn wordt met de vinger op het bord gesprenkeld. Om de volle beker wijn, die een teken is van vreugde, iets te laten slinken om te gedenken dat de bevrijding heel veel heeft gekost. Hij heeft de afgoden van Egypte van hun troon gestoten Ex. 12:12.

Waar Israël mocht schuilen achter het bloed van het lam, zo mogen wij schuilen achter het bloed van ons Paaslam.

Als afsluiting van de maaltijd wordt de wens uitgesproken:

“Volgend jaar in Jeruzalem!”  Wij zien reikhalzend daarnaar uit! Dank aan God, die bij de instelling van dit oude feest Hét PAASLAM al op het oog had. Dat doet ons nog meer verwonderd staan. Dankbaar mogen we zo als christenen ook dit feest uitbundig vieren! Maar vooral: laten we bidden tot de God van Abraham, Izaäk en Israël, dat Hij de bedekking bij het ‘Oude Volk’ wil wegnemen, zodat het zijn Messias leert zien en aanvaarden en de God van hun vaderen, die ook hún God is, gaat danken en loven en prijzen om hun verlossing!

Wilt u meer weten over de ‘rode draad’ van oudtestamentische feesten naar onze feesten? U kunt dit lezen en (gratis) downloaden door rechtsonder aan de homepage op de knop ‘downloads’ te klikken en u vindt uitleg en de bijbehorende powerpointpresentaties onder punt 3 Bijbelse Feesten, 11.00 – 1 tm 11.00 – 4.

Ommen, maart 2018

Yachad – Inge Rozema