Jaarverslag 2020

Het afgelopen jaar werd het leven sterk gedomineerd door de coronapandemie.
Dat heeft in sterke mate ook het functioneren van Yachad bepaald.
Een jeugdreis naar Israël, georganiseerd vanuit de GKv Ommen-West, om daar te participeren in christelijke projecten, kon niet doorgaan. Het gesprek dat het bestuur had met een delegatie van de jeugd was zeer positief. We hopen op een herkansing.
Er waren meer dingen die afgezegd moesten worden, zoals geplande Sedermaaltijden en het aanbieden van lezingen.
Yachad kon financieel en met gebed een aantal projecten in Israël blijven steunen en samenwerken voor noodhulp. Deze projecten hebben met elkaar gemeen dat het doel is om Jezus als Messias bekend te maken. Op de site van Yachad is de film ‘Terug naar Jeruzalem’, die inzicht geeft in de diversiteit van onze contacten, te downloaden.
In 2020 werkten we aan versterking van onze band met de Voice in the Wilderness gemeente, waaraan Josh Simon als voorganger verbonden is. We hadden skype gesprekken en we konden contacten in de regio aan elkaar koppelen.
Het vervaardigen van een passende vitrinekast voor de oude boekrol waarmee de Bible Society in Jeruzalem het gesprek met orthodoxe Joden probeert te ondersteunen, is weer opgepakt na verlichting van de strenge lock-down. Als straks de rol is tentoongesteld biedt dit een belangrijk aanknopingspunt voor gesprek met orthodoxe Joden.
Als gevolg van de coronapanemie zagen we in het afgelopen jaar de inkomsten door collecten en donaties helaas teruglopen.
De coronapandemie maakte verder de zoektocht naar een nieuwe kerkelijke gemeente voor het werk van Yachad onmogelijk. De GKv Ommen-West had al enige tijd geleden te kennen gegeven met dit werk te willen stoppen.
Yachad heeft in een gesprek in Kampen aangegeven, dat we graag betrokken zijn bij een studiereis van theologiestudenten naar Israël, om vanuit onze ervaring en kennis over de invulling van het programma mee te denken. Helaas kon ook deze studiereis niet doorgaan.
Er is ingespeeld op een aantal mogelijkheden voor samenwerking met andere op Israël en/of het Joodse volk gerichte organisaties in Nederland. Ook het verder ontwikkelen van een houding die past bij gereformeerden die Gods trouw belijden en op Zijn verlossend werk hopen, kreeg weer de nodige aandacht. Het is gericht op beïnvloeding van een meer verwachtingsvolle publiciteit en voorbede voor het Joodse Volk.

Noodhulp in coronatijd aan contacten in Israël

In het afgelopen coronajaar werd het fonds Noodhulp Israël opgericht, waarin de volgende 6 organisaties participeerden: het Isaac Da Costa steunfonds Israël, Stichting Steun Messiasbelijdende Joden, het Centrum voor Israëlstudies, het comité gemeentehulp Israël, deputaatschap Kerk en Israël (CGK), Zicht op Israël, Jules Isaac stichting en ook Yachad.
Vanuit dit noodfonds werd ondersteuning geboden aan organisaties van Messiasbelijdende Joden in Israël, en mensen in hun netwerken, die door de corona in een moeilijke situatie terecht waren gekomen. Samen werd een  bedrag van 200.000 euro opgehaald (voor een impressie zie het bedankfilmpje:

Schuldbelijdenis bij herdenking 75 jaar Shoa

Yachad nam in november 2020 deel aan een bijeenkomst op de Israëlische ambassade, waar de ondertekenaars van een verklaring van schuldbelijdenis in het kader van 75 jaar holocaust herdenking, zich presenteerden.
Yachad heeft zich ingespannen om in het herdenkingsjaar 75 jaar holocaust te komen tot een schuldbelijdenis vanuit de kerken. Aan de verklaring van november  nam de CGK deel en op persoonlijke titel predikanten uit de Hersteld Hervormde Kerk, de Gereformeerde Bond en de GKv.
In de kerken en media is veel om deze verklaring te doen geweest. Critici wezen op kanselboodschappen in oorlogstijd tegen het nazi-beleid inzake de Joden. Ook werd de vinger gelegd bij velen die met gevaar voor eigen leven, hulp aan Joden hebben geboden.
Natuurlijk erkennen we dat graag en het werd ook in de verklaring expliciet benoemd. Maar dat neemt niet weg dat veel christenen in de oorlog hebben weggekeken, en dat ook gereformeerden soms openlijk antisemitische standpunten huldigden. Yachad wees daarbij op het feit van een eeuwenlange geschiedenis van antisemitisme in de kerk, al vanaf de 3e eeuw. Dit bood een voedingsbodem voor pogroms, met als dieptepunt de holocaust. Ook werd Joodse christenen het onmogelijk gemaakt om hun Joodse identiteit met hun christen zijn te combineren. De schuldbelijdenis is uitgesproken op de Israëlische Ambassade in aanwezigheid van ambassadeur Naor Gilon en opperrabbijn Binyomin Jakobs, en krijgt een vervolg.
Op de site van Yachad werd een preek geplaatst over ‘Kerk, Jodenhaat en 75 jaar bevrijding Auschwitz’.

Samenwerking met Asaf Pelled

In het afgelopen jaar is verder gewerkt aan de invulling van de partnerovereenkomst met Asaf Pelled, een Messiasbelijdende Jood die werkzaam is in Amsterdam.
Helaas heeft de coronapandemie ook zijn werk sterk belemmerd en veranderd,
omdat een belangrijk deel van zijn werk zich eerder richtte op jonge Israëli’s
We hebben telefoongesprekken gevoerd, voor hem en zijn gezin gebeden, en om Gods zegen gevraagd over bestaande contacten die geïntensiveerd konden worden.

Algemeen Bestuur

Vanwege de coronapandemie hebben we de meeste vergaderingen digitaal gehouden (31 januari, 20 maart, 25 mei, 29 juni, 14 september, 5 november, 20 nov. 2020). Op 14 september spraken we met elkaar over onze motivatie voor Yachad en hoe we meer focus kunnen aanbrengen. Ook maakten we afspraken hoe we optimaal onze taken kunnen verdelen.
Ook met de Raad van Toezicht en Advies vond een brainstorm plaats om een duidelijke focus in ons werk aan te brengen.
Onze secretaris Martijn Kwant heeft aangegeven dat hij zich genoodzaakt ziet om met het werk voor Yachad te stoppen. We willen op deze plek Martijn hartelijk bedanken voor wat hij voor Yachad heeft betekend door zijn secretariële ondersteuning. We zijn dus op zoek naar versterking.

Afronding

Graag wil Yachad zich blijven in de GKv blijven inzetten voor een positieve verbondenheid met het Joodse volk, in dankbare erkenning dat we als christenen uit de volken kinderen van Abraham zijn geworden. Graag willen we ook projecten blijven steunen waardoor de naam van Jezus Messias aan het Joodse volk bekend gemaakt kan worden. We vragen voor dit werk uw gebed en steun.
Mogen we ook in 2021 op u rekenen?

Jan-Henk Soepenberg, voorzitter (predikant GKv Assen-Zuid)

Martijn Kwant, secretaris