Jaarverslag 2020
Op de website hebben we de complete versie van het Jaarverslag 2020 geplaatst. Het werk van Yachad in het afgelopen jaar werd in sterke mate door de coronapandemie gestempeld.
We kregen te maken met activiteiten die geen doorgang konden vinden, zoals een geplande jeugdreis vanuit Ommen-West naar Israël. Zij zouden daar gaan samenwerken met enkele partners in Israël op het gebied van diaconaat en evangelisatie.
Ook konden we geen presentaties in plaatselijke kerken geven over het werk van Yachad , en moesten reeds geplande educatieve sedermaaltijden worden geannuleerd.
Maar er kwamen ook kansen: Yachad heeft met 5 andere organisaties bijgedragen aan het fonds “Noodhulp Israël”, om vooral op diaconaal terrein hulp te bieden aan onze broers en zussen. Yachad koos ervoor om de kwetsbare gemeente van Arad te helpen en de verstrekking van voedselpakketten in Jeruzalem met een gift te ondersteunen.
Memorabel was zeker de inspanning om in het herdenkingsjaar van 75 jaar Shoa te komen tot een schuldbelijdenis van vertegenwoordigers van verschillende kerken uit de reformatorische en gereformeerde gezindte. Aan de ene kant erkent de verklaring, die in de Israëlische ambassade in Den Haag werd uitgesproken, dat er christenen zijn geweest die het voor de vervolgde Joodse medeburgers hebben opgenomen, anderzijds is schaamte en schuld beleden voor een eeuwenlange geschiedenis van christelijk antisemitisme, dat mede heeft bijgedragen aan een klimaat waarin de holocaust kon plaatsvinden.
“Zonder kerk geen antisemitisme”: tijd voor bezinning.
Als iets duidelijk werd in de reacties uit de kerken op de schuldbelijdenis en verootmoediging is dat aandacht voor antisemitisme broodnodig is. Yachad helpt (de predikant of verenigingen in) gemeenten daarbij graag op weg en iedereen kan een initiatief nemen. Een mailtje of telefoontje naar Inge is voldoende.
Dr. Bart Wallet heeft in het boekje “Christendom en antisemitisme” (in 2017 door Boekencentrum en Sjoel Elburg uitgegeven) een beknopt en indrukwekkend overzicht gegeven van de kerkgeschiedenis op dit punt. Het boekje geeft de redenen voor verootmoediging en geeft ook huiswerk voor nu. Naar aanleiding van de schuldbelijdenis is nogal vaak het opvangen en beschermen van joodse onderduikers door veel christenen tijdens de tweede wereldoorlog als een soort tegenwicht naar voren gebracht. Dan gaat het echt over iets anders en het pleit de kerken niet vrij van het niet-spreken tegen de gruwelijke achteruitzettingen de eeuwen door. Historici zijn het erover eens: “zonder kerk was er geen antisemitisme geweest”. Het is daarom goed ons in te zetten voor een andere houding en dat gaat niet vanzelf. Ook Yachad ervaart dat als organisatie binnen de GKv. Een afwijzende, gereserveerde houding voedt, voordat we het beseffen, de eeuwenlang bestaande negatie en openlijke tegenstand tegen het Joodse volk. Yachad is betrokken bij vervolgactiviteiten die na de openlijke “schuldbelijdenis en verootmoediging” van vorig jaar (75 jaar na de bevrijding) in ontwikkeling zijn in goed overleg met de Israëlische ambassade. Het boekje van Wallet verdiept de kennis van de geschiedenis op dit punt en biedt daarmee een zeer indrukwekkende en degelijke input voor blijvende verandering van houding en bewustwording.
International Mission to Jewish People
Yachad vraagt uw voorbede voor de evangelisten van International Mission to Jewish People, de partnerorganisatie die tot begin dit jaar Christian Witness to Israël (CWI) heette. De organisatie heeft een team van joodse evangelisten die relaties leggen en onderhouden met Joden die zich in het werk van Messias Jezus willen verdiepen. Door Bijbelstudie en bijvoorbeeld het vieren van de Joodse feesten in hun door Jezus vervulde betekenis, komen Joden op het spoor van de impact van Gods Koninkrijk. In deze corona tijd is het leggen van relaties anders en vaak verrassend. Wat niet betekent dat de tegenstand, die ook merkbaar is, afneemt. Daarom vragen we blijvend uw voorbede, ook in de gemeente, voor hun werk. Zowel in Nederland als in Israël zijn we via Messiasbelijdende gemeenten, zoals Voice in the Wilderness in Jeruzalem, verbonden met hun werk. Wilt u er meer van weten dan kan Yachad u met hen in contact brengen. Er wordt ook gewerkt aan een digitale kennismaking met het werk in Nederland.
Asaf Pelled
“De moeite van in het geheim geloven” door Asaf Pelled stond in Herald het blad van bovengenoemde organisatie waar wij goede contacten mee hebben. Met toestemming overgenomen.
Het is moeilijk te zeggen hoeveel Joodse mensen er in het geheim in Jezus geloven. Vaak verbergen ze hun geloof voor de mensen om hen heen, bang voor de reactie van hun families of gemeenschappen.
Onlangs ontmoette ik zo’n vrouw.
De eerste keer dat ik Fruma ontmoette, was ze dolgelukkig. Eindelijk had ze nog een Joodse gelovige om mee te praten! Fruma kwam uit een religieuze achtergrond, maar zij en haar man waren decennia geleden tot de overtuiging gekomen, dat Jezus de Messias is.
Omdat het werk van haar man frequente verhuizingen met zich meebracht, hebben ze zich nooit aan een plaatselijke gemeente verbonden, in plaats daarvan bleven ze goed verbonden met de joodse gemeenschap.
Fruma maakte zich zorgen om haar zoons die niet met Jezus wandelden, ik stelde daarom voor dat ze ons met elkaar in contact zou brengen. Ik legde uit dat ik als Joodse gelovige weet dat er niets Joodser is dan in Jezus te geloven.
Fruma was blij dit te horen en zei dat ze een manier zou vinden om het voor elkaar te krijgen. Ze vertelde haar levensverhaal en vertelde me dat haar kinderen in hun tienerjaren gelovig waren. Maar, vertelde ze, vijandschap en druk van de Joodse gemeenschap zorgden ervoor dat ze hun overtuigingen loslieten en dat ze uiteindelijk het geloof achter zich lieten.
Toen ons contact groeide, wilde Fruma me ook in contact te brengen met andere Joodse mensen die ze kent.
Na verschillende ontmoetingen belde ik Fruma, maar ze zei dat ze ziek was. Ik belde een week later weer, maar het was hetzelfde verhaal. Toen ik verschillende datums voorstelde, vertelde ze me herhaaldelijk dat ze het druk had.
Ik vroeg of ze twijfels had over onze ontmoetingen. Ik was teleurgesteld toen ze me vertelde dat er niets goeds kon komen van onze deze ontmoetingen. Fruma zei dat het voor haar te riskant was om mij te ontmoeten, omdat haar leven erg moeilijk zou kunnen worden als iemand in haar gemeenschap erachter kwam dat ze met een evangelist gesproken had.
We spraken meer over haar angst, maar ze was vastbesloten. Jarenlang heeft ze haar geloof in Jezus geheimgehouden. Nu had dit feit, samen met de angst voor de reactie van haar gemeenschap op haar geloof, duidelijk haar tol geëist.
Bid alstublieft voor Fruma’s geloof en voor de redding van haar zoons.
Op initiatief van de Stichting Steun Messiasbelijdende Joden is vorig jaar een tijdelijk Noodhulpfonds gevormd om steun te geven aan Messiasbelijdende Joodse organisaties die in moeilijkheden kwamen door de strenge Lockdown in Israël. Het fonds was heel succesvol en haalde meer dan 200.000 € op. Dat is op basis van aanvragen verdeeld over veel bestemmingen. Yachad heeft meegedaan en was erg blij met het initiatief. Het fonds is nu gestopt en u kunt op verzoek inzage krijgen in de verantwoording, die ook zeer goed op orde was. Laat het in dat geval even weten via onze mail info@yachad.nl dan nemen we contact met u op.
Wist u dat….over pinksteren!
Pinksteren de 50e dag na Pasen is?
De joodse naam Shavoeoth wekenfeest betekent? Dus 7 weken na Pesach? (Ex.19:1)
Daarom wordt met Pinksteren vaak psalm 67 gezongen.
In het hebreeuws heeft het 49 woorden en 7 verzen.
Het is een psalm waarin het visioen wordt getekend van alle volken op aarde die door God geleid en gezegend zullen worden.
Maar het begint met het gebed om genade: God, wees ons genadig en zegen ons, laat het licht van uw gelaat over ons schijnen.
Als de Here zijn gelaat afwendt is het niet best, Hij kijkt niet, ziet ons niet, laat ons aan ons lot over. Daarom wees genadig en kijk naar ons.
Psalm 67 laat zien dat het doel is dat heel de wereld Gods reddende kracht zal leren kennen en hem eer zal bewijzen. God zegent ons, niet alleen maar voor onszelf, maar het gaat Hem er daarbij om dat ook anderen ontdekken wie Hij is.
Nog een paar weetjes:
Weet u wat de Heilige Geest doet?
Lees dat zelf even na, zelf lezen in Gods Woord die op pinksteren gegeven is, spreekt zoveel meer:
Jeremia 31:33
2 Kor. 3:18
1kor. 12:3
Jesaja 11:1-2
2 Kron. 16:9
Op. 5:6
Waarom denken wij bij Pinksteren aan vuur en wind?
Exodus 19: 16-19
Exodus 24 : 15-18
1 Kon.19: 11-13
Hand.2:1-4
Hoeveel mensen kwamen er om bij de berg Sinaï en kwamen er tot geloof met Pinksteren?
Exodus 32 : 25 – 28 en Handelingen 2 : 41.
Wist u dat het Joodse volk dit feest viert alsof het een bruiloftsfeest is? God beloofde het volk Israël trouw op de berg Sinaï. Het volk antwoordde eenparig met Ja. Exodus 19:8
Welk voedsel staat synoniem voor de bijbel?
1 Petrus 2 : 2.
Daarom wordt er met pinksteren/shavoeoth bijvoorbeeld cheesecake gegeten of pannenkoekjes met kwark. Veel gerechten waarin melk is verwerkt om te gedenken dat God Zijn Woord gaf op de berg Sinaï.
Weet u nu dat pinksteren alles te maken heeft met de wetgeving op de berg Sinaï?
|