Nieuwsbrief Yachad

In Zijn handpalm gegrift …

In de Bijbel kom je prachtige teksten tegen, die we graag op een kaart schrijven, als een bemoediging meegeven, in een belijdenisdienst noemen.
Eén van die mooie teksten is: ‘Ik heb je in mijn handpalm gegrift’.
Kijk je naar de context waar die woorden in Jesaja 49:16 staan, dan is dat een hopeloze situatie. De puinhoop die Israël er zelf van heeft gemaakt.
Zelfs de tempel ligt in puin. De eredienst voor God, de dienst van verzoening, is tot stilstand gekomen.
De HEER lijkt zich van zijn volk te hebben afgekeerd.
Een bedrukte stemming heerste in Sion.
Een stemming van je afgeschreven voelen. Door de HEER zelf.
Helaas heeft de kerk dat ook eeuwenlang beweerd: het Joodse volk is afgeschreven door de HEER. Op dat volk kan geen zegen meer rusten. Niet de zegen van Abraham.

Het mag dan zo lijken en zo voelen, het tegendeel blijkt waar.
De HEER gebruikt de krachtigste beelden om dat over te brengen.
Niet enig ménselijke gevoel of constateerbare observatie geeft de doorslag, maar Zijn trouw.
God vergelijkt zich met een moeder die 100% voor haar baby gaat, dag en nacht voor de kleine leeft, dag en nacht voor de kleine zorgt.
Hoeveel gebroken nachten dat ook mag opleveren.
Denk aan de situatie van het lot van bezorgde Joodse moeders over de toekomst van hun kinderen in ballingschap. Hoeveel slapeloze, gebroken nachten!
God vergelijkt zich met een moeder die het kind, dat onder haar hart groeide, niet kan vergeten.
Het kind dat onder Zijn hart groeide is het volk van Abraham.
Zelfs al zou een moeder haar baby vergeten, Ik vergeet jou niet, verzekert de HEER bij monde van Jesaja.
In dát verband zegt Hij: ‘Ik heb je in mijn handpalm gegrift.’

Is de kerk niet eeuwenlang bezig geweest die naam uit te gummen uit Gods handpalm?
Als God belooft dat Hij Zijn volk nog minder zal vergeten dan een moeder haar kind, mag ook de kerk het Joodse volk niet vergeten.
Het evangelie is eerst voor de Jood, dan ook voor de heiden. Dat blijft staan.
Jesaja belooft: God zal zijn volk tot een onvergetelijk mooie bruid maken.
Zover zal het komen door Gods trouw.
De HEER zal ruimte maken om bij Hem te wonen.
De HEER zal Zijn volk, dat fysiek en geestelijk zijn kinderen was kwijtgeraakt, kinderen terug geven.
Er komt een dag dat de woningmarkt in Sion te krap wordt.
Door de trouw van de HEER herkennen steeds meer kinderen van Abraham in Yeshua hun Messias.
En wat een grote bijvangst: ook wij mogen profiteren van Gods onverbrekelijke trouw aan Abraham! Er blijkt meer dan genoeg woonruimte, waar het allemaal zo krap was.

Reken met God: Hij ziet wat in zijn handpalm geschreven staat.
Als eeuwige reminder.
De Heilige van Israël laat niet los het werk van zijn handen!
Het werk dat Hij scheppend begon in de moederschoot van Sara.

voorzitter ds. Jan-Henk Soepenberg

Jaarverslag 2020

Op de website hebben we de complete versie van het Jaarverslag 2020 geplaatst. Het werk van Yachad in het afgelopen jaar werd in sterke mate door de coronapandemie gestempeld.

We kregen te maken met activiteiten die geen doorgang konden vinden, zoals een geplande jeugdreis vanuit Ommen-West naar Israël. Zij zouden daar gaan samenwerken met enkele partners in Israël op het gebied van diaconaat en evangelisatie.

Ook konden we geen presentaties in plaatselijke kerken geven over het werk van Yachad , en moesten reeds geplande educatieve sedermaaltijden worden geannuleerd.

Maar er kwamen ook kansen: Yachad heeft met 5 andere organisaties bijgedragen aan het fonds “Noodhulp  Israël”, om vooral op diaconaal terrein hulp te bieden aan onze broers en zussen. Yachad koos ervoor om de kwetsbare gemeente van Arad te helpen en de verstrekking van voedselpakketten in Jeruzalem met een gift te ondersteunen.

Memorabel was zeker de inspanning om in het herdenkingsjaar van 75 jaar Shoa te komen tot een  schuldbelijdenis van vertegenwoordigers van verschillende kerken uit de reformatorische en gereformeerde gezindte. Aan de ene kant erkent de verklaring, die in de Israëlische ambassade in Den Haag werd uitgesproken, dat er christenen zijn geweest die het voor de vervolgde Joodse medeburgers hebben opgenomen, anderzijds is schaamte en schuld beleden voor een eeuwenlange geschiedenis van christelijk antisemitisme, dat mede heeft bijgedragen aan een klimaat waarin de holocaust kon plaatsvinden.

“Zonder kerk geen antisemitisme”: tijd voor bezinning. 

Als iets duidelijk werd in de reacties uit de kerken op de schuldbelijdenis en verootmoediging is dat aandacht voor antisemitisme broodnodig is. Yachad helpt (de predikant of verenigingen in) gemeenten daarbij graag op weg en iedereen kan een initiatief nemen. Een mailtje of telefoontje naar Inge is voldoende.
Dr. Bart Wallet heeft in het boekje “Christendom en antisemitisme” (in 2017 door Boekencentrum en Sjoel Elburg uitgegeven) een beknopt en indrukwekkend overzicht gegeven van de kerkgeschiedenis op dit punt. Het boekje geeft de redenen voor verootmoediging en geeft ook huiswerk voor nu. Naar aanleiding van de schuldbelijdenis is nogal vaak het opvangen en beschermen van joodse onderduikers door veel christenen tijdens de tweede wereldoorlog als een soort tegenwicht naar voren gebracht. Dan gaat het echt over iets anders en het pleit de kerken niet vrij van het niet-spreken tegen de gruwelijke achteruitzettingen de eeuwen door. Historici zijn het erover eens: “zonder kerk was er geen antisemitisme geweest”. Het is daarom goed ons in te zetten voor een andere houding en dat gaat niet vanzelf. Ook Yachad ervaart dat als organisatie binnen de GKv. Een afwijzende, gereserveerde houding voedt, voordat we het beseffen, de eeuwenlang bestaande negatie en openlijke tegenstand tegen het Joodse volk. Yachad is betrokken bij vervolgactiviteiten die na de openlijke “schuldbelijdenis en verootmoediging” van vorig jaar (75 jaar na de bevrijding) in ontwikkeling zijn in goed overleg met de Israëlische ambassade. Het boekje van Wallet verdiept de kennis van de geschiedenis op dit punt en biedt daarmee een zeer indrukwekkende en degelijke input voor blijvende verandering van houding en bewustwording.

International Mission to Jewish People

Yachad vraagt uw voorbede voor de evangelisten van International Mission to Jewish People, de partnerorganisatie die tot begin dit jaar Christian Witness to Israël (CWI) heette. De organisatie heeft een team van joodse evangelisten die relaties leggen en onderhouden met Joden die zich in het werk van Messias Jezus willen verdiepen. Door Bijbelstudie en bijvoorbeeld het vieren van de Joodse feesten in hun door Jezus vervulde betekenis, komen Joden op het spoor van de impact van Gods Koninkrijk. In deze corona tijd is het leggen van relaties anders en vaak verrassend. Wat niet betekent dat de tegenstand, die ook merkbaar is, afneemt. Daarom vragen we blijvend uw voorbede, ook in de gemeente, voor hun werk. Zowel in Nederland als in Israël zijn we via Messiasbelijdende gemeenten, zoals Voice in the Wilderness in Jeruzalem, verbonden met hun werk.  Wilt u er meer van weten dan kan Yachad u met hen in contact brengen. Er wordt ook gewerkt aan een digitale kennismaking met het werk in Nederland.

Asaf Pelled 

“De moeite van in het geheim geloven” door Asaf Pelled stond in Herald het blad van bovengenoemde organisatie waar wij goede contacten mee hebben. Met toestemming overgenomen.

Het is moeilijk te zeggen hoeveel Joodse mensen er in het geheim in Jezus geloven. Vaak verbergen ze hun geloof voor de mensen om hen heen, bang voor de reactie van hun families of gemeenschappen.
Onlangs ontmoette ik zo’n vrouw.
De eerste keer dat ik Fruma ontmoette, was ze dolgelukkig. Eindelijk had ze nog een Joodse gelovige om mee te praten! Fruma kwam uit een religieuze achtergrond, maar zij en haar man waren decennia geleden tot de overtuiging gekomen, dat Jezus de Messias is.
Omdat het werk van haar man frequente verhuizingen met zich meebracht, hebben ze zich nooit aan een plaatselijke gemeente verbonden, in plaats daarvan bleven ze goed verbonden met de joodse gemeenschap.
Fruma maakte zich zorgen om haar zoons die niet met Jezus wandelden, ik stelde daarom voor dat ze ons met elkaar in contact zou brengen. Ik legde uit dat ik als Joodse gelovige weet dat er niets Joodser is dan in Jezus te geloven.
Fruma was blij dit te horen en zei dat ze een manier zou vinden om het voor elkaar te krijgen. Ze vertelde haar levensverhaal en vertelde me dat haar kinderen in hun tienerjaren gelovig waren. Maar, vertelde ze, vijandschap en druk van de Joodse gemeenschap zorgden ervoor dat ze hun overtuigingen loslieten en dat ze uiteindelijk het geloof achter zich lieten.
Toen ons contact groeide, wilde Fruma me ook in contact te brengen met andere Joodse mensen die ze kent.
Na verschillende ontmoetingen belde ik Fruma, maar ze zei dat ze ziek was. Ik belde een week later weer, maar het was hetzelfde verhaal. Toen ik verschillende datums voorstelde, vertelde ze me herhaaldelijk dat ze het druk had.
Ik vroeg of ze twijfels had over onze ontmoetingen. Ik was teleurgesteld toen ze me vertelde dat er niets goeds kon komen van onze deze ontmoetingen. Fruma zei dat het voor haar te riskant was om mij te ontmoeten, omdat haar leven erg moeilijk zou kunnen worden als iemand in haar gemeenschap erachter kwam dat ze met een evangelist gesproken had.
We spraken meer over haar angst, maar ze was vastbesloten. Jarenlang heeft ze haar geloof in Jezus geheimgehouden. Nu had dit feit, samen met de angst voor de reactie van haar gemeenschap op haar geloof, duidelijk haar tol geëist.
Bid alstublieft voor Fruma’s geloof en voor de redding van haar zoons.

Noodhulpfonds

Op initiatief van de Stichting Steun Messiasbelijdende Joden is vorig jaar een tijdelijk Noodhulpfonds gevormd om steun te geven aan Messiasbelijdende Joodse organisaties die in moeilijkheden kwamen door de strenge Lockdown in Israël. Het fonds was heel succesvol en haalde meer dan 200.000 € op. Dat is op basis van aanvragen verdeeld over veel bestemmingen. Yachad heeft meegedaan en was erg blij met het initiatief. Het fonds is nu gestopt en u kunt op verzoek inzage krijgen in de verantwoording, die ook zeer goed op orde was. Laat het in dat geval even weten via onze mail info@yachad.nl dan nemen we contact met u op.

Wist u dat….over pinksteren! Maak zelf Israëlische cheesecake voor Sjavoeot | Joods.nl Nieuws

Pinksteren de 50e dag na Pasen is?
De joodse naam Shavoeoth wekenfeest betekent? Dus 7 weken na Pesach? (Ex.19:1)
Daarom wordt met Pinksteren vaak psalm 67 gezongen.
In het hebreeuws heeft het 49 woorden en 7 verzen.
Het is een psalm waarin het visioen wordt getekend van alle volken op aarde die door God geleid en gezegend zullen worden.
Maar het begint met het gebed om genade: God, wees ons genadig en zegen ons, laat het licht van uw gelaat over ons schijnen.
Als de Here zijn gelaat afwendt is het niet best, Hij kijkt niet, ziet ons niet, laat ons aan ons lot over. Daarom wees genadig en kijk naar ons.
Psalm 67 laat zien dat het doel is dat heel de wereld Gods reddende kracht zal leren kennen en hem eer zal bewijzen. God zegent ons, niet alleen maar voor onszelf, maar het gaat Hem er daarbij om dat ook anderen ontdekken wie Hij is.

Nog een paar weetjes:
Weet u wat de Heilige Geest doet?
Lees dat zelf even na, zelf lezen in Gods Woord die op pinksteren gegeven is, spreekt zoveel meer:
Jeremia 31:33
2 Kor. 3:18
1kor. 12:3
Jesaja 11:1-2
2 Kron. 16:9
Op. 5:6

Waarom denken wij bij Pinksteren aan vuur en wind?
Exodus 19: 16-19
Exodus 24 : 15-18
1 Kon.19: 11-13
Hand.2:1-4

Hoeveel mensen kwamen er om bij de berg Sinaï en kwamen er tot geloof met Pinksteren?
Exodus 32 : 25 – 28 en Handelingen 2 : 41.

Wist u dat het Joodse volk dit feest viert alsof het een bruiloftsfeest is? God beloofde het volk Israël trouw op de berg Sinaï. Het volk antwoordde eenparig met Ja. Exodus 19:8

Welk voedsel staat synoniem voor de bijbel?
1 Petrus 2 : 2.

Daarom wordt er met pinksteren/shavoeoth bijvoorbeeld cheesecake gegeten of pannenkoekjes met kwark. Veel gerechten waarin melk is verwerkt om te gedenken dat God Zijn Woord gaf op de berg Sinaï.

Weet u nu dat pinksteren alles te maken heeft met de wetgeving op de berg Sinaï?