Een conferentie in het teken van het Lutherjaar

11e Lausanne Consultation on Jewish Evangelism (LCJE) conferentie in Berlijn, 14-17 augustus 2017

Circa 80 deelnemers, vanuit 12 landen woonden deze conferentie bij. De Scandinavische landen zijn sterk vertegenwoordigd: Finland, Denemarken, Noorwegen, Finland; maar Zweden ontbreekt. Uit Nederland zijn nog twee andere deelnemers. Verder uit: Frankrijk, Hongarije, Duitsland, Engeland.

De LCJE

De LCJE maakt deel uit van de Lausanne Movement.

Centraal uitgangspunt: er is geen redding voor een mens buiten Christus om. Dat geldt ook voor Joden. Daarom moet het evangelie (als eerste) aan Joden worden gebracht.

Doel LCJE

  • Delen van informatie en kennis, o.a. via websites
  • Studie en signaleren van trends
  • Stimuleren van het getuigenis onder het Joodse volk

Dit keer stond de conferentie grotendeels in het teken van 500 jaar Luther. Daarom was het thema: The Reformation and its impact on Jewish Evangelism. Messianic Judaism and Jewish-Christian relations.

De Bijbelstudies gingen over de eerste hoofdstukken uit de Romeinenbrief, zoals Luther die had herontdekt.

Bijdrage van Armin Bachor – ‘The Secrets of Reformation’

Aanvankelijk gaf Luther hoog op van de Joden. Bij hen hadden de dwalingen van de Rooms-katholieke kerk geen ingang gevonden. Luther wilde Joden bereiken op ‘t platteland, bedelaars. Zij waren een uitgekozen volk om het evangelie van de Messias aan te nemen.  Luther schokte de toenmalige kerk met de stelling: Jezus was een Jood (1523). Luther daagde de RK-kerk uit, die argumenteerde alsof Joden honden zijn i.p.v. mensen. Luther: wij zijn vreemden, zij de huisgenoten. Joden zijn dichter bij Christus dan wij! Luther wilde met de Joden samenwerken. Maar toen Luther de Joden niet kon overtuigen van het standpunt van de Reformatie, kwam hij tot zijn beruchte anti-Joodse uitspraken.

Bijdrage Ullrich Laepple

Hij schetst de achtergrond van de anti-Joodse uitspraken van Luther. Heeft mede als achtergrond dat de wet voor Luther de huiveringwekkende wet is, die ons vervloekt. Als Joden de wet hooghouden, houden ze de vloek hoog, en vervloeken ze zichzelf, meende Luther. Beloften en zegeningen gelden de kerk, de vervloekingen treffen de Joden. De kerk heeft de plek overgenomen van het Joodse volk.

Luthers antisemitische uitspraken zijn geen ‘slip of the tongue’, maar structureel aanwezig in zijn werk. Luther had een obsessie ten opzichte van Joden (als een roeping die op hem drukte tot aan z’n dood). Er zou een publieke schuldbelijdenis moeten komen van de Reformatorische kerken.

Andere bijdragen kwamen van David Zadok, waar Yachad contact mee onderhoudt. Hij brengt veel publicaties op de markt ten behoeve van de verspreiding van het evangelie onder het Joodse volk.

Avi Snyder bepleitte de noodzaak van evangelieverkondiging onder het Joodse volk, en wijst allerlei argumenten die hiertegen worden ingebracht af, zoals:

  • Christenen moeten zich bekeren, niet gaan evangeliseren
  • Joden zijn Gods uitverkoren volk
  • Ze dragen al ’t licht bij zich (van de Thora)
  • Ze dienen Christus in ’t verborgene (anoniem)
  • Kerk heeft geen recht om te spreken na de geschiedenis van de kruistochten en de Holocaust
  • Evangelisatie aan Joden = genocide, antisemitisme, geestelijke moord, vernietigen van de Joodse identiteit.

Steve Cohen van de Apple of his Eye Ministry vertelde over een koffieproject in Tel Aviv.

Opvallende aandacht tijdens de conferentie ging uit naar de snelgroeiende Joodse gemeenschap in Berlijn en München. Veel Joden emigreren naar Duitsland, omdat het leven daar goedkoper is, en omdat Duitsland zich moreel verplicht acht het antisemitisme te bestrijden. Vooral voor een jongere generatie is Berlijn in trek.

Er wonen inmiddels 50.000 Joden in Berlijn, 22.000 zijn vanuit Israël geëmigreerd. In 2011 kregen 100.000 Israëli’s een Duits paspoort, 33.000 Israëli’s werden Duits burger sinds 2000 (EU-paspoort). Er zijn veel initiatieven in Berlijn om deze Joden met het evangelie te bereiken.

Ook veel evangelisatie initiatieven in Israël kregen aandacht, zoals de Immanuel Church in Tel Aviv/Jaffa, waar in twee dagen 1500 gasten kwamen opdagen tijdens cultuurdagen, die de kerk organiseert.

Het is verheugend dat in Israël langzamerhand wat meer mogelijkheden komen voor Messiasbelijdende Joden om uit te leggen dat zij Jezus kennen als Messias, zonder als verraders van hun volk te worden aangemerkt.

Opvallend tijdens de conferentie was de betrokkenheid van Deense en Noorse organisaties met hart voor het Joodse volk. Zij hebben in Jeruzalem een studiecentrum.

Anderzijds blijkt in gevestigde kerken, ook de lutherse, nog altijd een onderstroom van antisemitisme aanwezig.

Een zeer interessant project is HIT (Hosting Israëli Travelers), opgestart door Omri Jaakobovich en zijn vrouw.

Omri kwam zelf tot geloof als Backpacker. Israëlische jongeren maken vrijwel altijd na de verplichte diensttijd een wereldreis. Biedt veel kansen hun het evangelie van Jezus Christus te vertellen.

Doel: dat mensen deuren openen voor jonge Israëli’s en backpackers een gastvrij onthaal bieden. Met andere woorden: je hoeft niet naar Israël, je kunt in je eigen huis gastvrijheid bieden aan Joodse jonge mensen, die meer dan thuis openstaan voor nieuwe inzichten. Ook in Nederland is Omri op zoek naar gastadressen. Zie voor meer info de website van HIT.

Interessant is tenslotte het project van Israël en de Bijbel, een Nederlandse interkerkelijke organisatie, die als doel heeft de Bijbel, die we van het Joodse volk hebben gekregen, als geschenk aan het Joodse volk terug te geven. Veel veldwerkers zijn in dienst. Hun website http://www.israelendebijbel.nl laat zien wat een prachtig werk deze organisatie mag doen.

Jan-Henk Soepenberg